Az itt elemzett forrást a hangosfilm.hu projekttel együttműködve, terveink szerint több posztban mutatjuk be.
A valóságot azon a ponton kerülgettem, amikor hazaÂutazásomról kellett irnom. Csak azt irtam, hogy hazauÂtazásom egyelöre eltolódott, és reméltem, hogy nemsoÂkára a feleségemmel megyek haza. Nem Irtam, hogy látogatóba. és azi sem Irtam, hogy véglegesen megyek haza. Uj állásomról csak igy irtam: egyelore átmegyek Honoluluba, ahol biztos és kellemes megélhetési lehetú´séget találtam.
Csak így irtam: átmegyek. Atmegyek Honoluluba. A vilÄgért sem magyaráztam meg, hogy Honolulu újabb négyezer kilométernyi távolságot jelent, és most mar olyan messze vagyok hazulról hogy messzebb nem is lehetnék. Eppen a földgolyó túlsó pontján. Gyula majd csak szerez valahonnan egy földgömbot vagy egy világtérképet, és megkeresi rajta Honolulut. Szinte Iátorn az arcukat, amint Rózsával elszörnyüködnek ezen a messzeségen. De anyámnak nem fogják megmondani.
Zilahy Lajos: A lélek kialszik, 1931.
Közzene : Ana Moura . António Zambujo . Marco Rodrigues : Locura - Őrület
Blogunk indulásakor nem gondoltuk volna, hogy filozófiánknak egyik legfontosabb részét - legyenek újra emberek azok, akiket számokká degradáltak - be tudjuk mutatni igencsak látványos példa keretében. A látványosságot az adja, hogy most ugyanaz a módszer - a számokká degradálás technikai folyamata - fordul ellentétes hatásba, önmaga ellen, és felidéz nekünk olyan arcokat, akik ilyen-olyan okból fontosak, de így soha nem ismertük, nem láttuk őket.
Akiket itt látunk, őket a Brazil Bevándorlási Hivatal munkatársai fényképezték le különböző okiratokhoz a negyvenes-ötvenes években. Az okiratok egy része vízum, tartózkodási engedély, bevándorlási kérelem.
E bevándorlók között szép számmal lesznek valódi menekültek is, akiknek az arcára a második világháború felrajzolta minden egyedi vonását, őket megmutatjuk még a gyötrelmek átélése előtti időszakból is.
Nézzük tehát azokat, akik a maguk korában ismertek és fontosak voltak, olyan helyzetben, ami több mint szokatlan számukra.
Művészek
Akinek az arcán minden szenvedés ott van : Stefan Zweig.
Szilassy László aki ugyancsak kendvence volt a magyar mozilátogatóknak, szintén pillanatok alatt öregszik meg. Az első beadványához még valószínűleg egy magyarországi fotót mellékel.
Ugyanez a sorsa Páger Antal színművésznek is, akinek első beadványán ugyancsak valószínűleg magyarországi fotó van.
Barankovics István. Tökéletesen látszik, milyen lehetett az 1947-es parlament tagja lenni, főleg annak utolsóként megmaradt polgári ellenzéki pártját vezetni.
Kovács Imre, kisgazdapárti politikus.
Vörnle János valamikor nagykövet volt. 1941. június 23-án, mint a külügyminiszter állandó helyettese, ő közölte Saranov követtel - akit e blogról már jól ismerünk - a diplomáciai viszony megszakítását.
Rokonok
Kállay Kristóf, Kállay Miklós fia később többfajta jószolgálati nagykövetséget teljesített.
Két karakteres úr :
Horthy Miklós két unokaöccse: Purgly Lajos és Graefl Károly.
Tudósok
André Kosztolányi, tőzsdeguru
Bíró László József, a golyóstoll feltalálója.
dr. Lénárd Sándor, a zseniális latinista, a Micimackó latin fordítója.
Sorg Antal építész, Budapest modern arculatának egyik meghatározó tervezője.
Sportolók
Őket nem kell bemutatni : az Aranycsapat tagjai.
Östreicher Emil, Európa legjobb futballmenedzsere.
Guttman Béla, a Benfica legendás edzője. Reméljük "átka" már múlóban van
... és az "első":
...aki 1939. augusztus 30-án kapta meg ezt a dokumentumot.