HARMADIK FEJEZET.
Egyenl?tlenség a személyes szabadságban. Van még egy
fajtája az egyenl?tlenségnek a kapita,lista államban, amely még jobban
fáj az ipari munkásnak és ámit még nehezebb megértetni az uralkodóosztállyal,
mint a jövedelemeloszlás egyenl?tlenségét. Ez a személyes szabadságban
mutatkozó egyenl?tlenség. A szabadság oly szó, amely könnyen megtévesztheti
az embert és különböz? jelentése van. Némely egyszerü ember el?tt a szabadság
nem más, mint a szolgaság tagadása. Ezek mindenkit szabadnak tartanak,
aki nem szolgája más embernek. A tengerész, aki hajótörést szenvedett egy
kopár szigeten és a hiányt szenved? csavargó, aki a. mindenható rend?rség
védelme alatt álló vagyonos emberek között kóborol: "sza,bad emberek",
tekintve, hogy "senkit sem neveznek uruknak" De az efajta szabadság alig
több, mint a halál szabadsága A modern ipari közösségben, amelyben senki
sem képes maga mindazt termelni, ami a megélhetésre szükséges, a személyes
szabadság szükségképen szorosan összefügg azzal a képességgel, hogy a más
személyek által termelt anyagi és szellemi javakhoz hozzájussunk. A mindennapi
élet nyelvére leforditva, a személyes szabadság lényegileg az egyénnek
azt a képességét jelenti, hogy elegend? élelmet, ruházatot vásárolhat és
megfelel? hajlékot szerezhet egészségének fönntartására, azonkívül nyitva
álljon el?tte a tanulás lehet?sége és a könyvek birodalma, hogy értelmét
kezdetleges állapotából kifejleszthesse. Továbbá,, minthogy senkit sem
tekinthetünk szabad embernek, aki csak tengeti életét, a szabadság magában
foglalja, hogy néha-néha legalább egy csekély összeget költhessünk utazásra,
vakációra, társas összejövetelre és üdülésre, hogy igy módunkban legyen
a természetet és m?vészetet élvezni. Valójában a személyes szabadságot
legjobban ugy határozhatjuk meg, mint képességeink kifejlesztésének és
vágyainál kielégitésébeli lehet?ségét. Graham Wallas a következ? meghatározást
ajánlja: A szakadatlan kezdeményezés lehet?sége. Ezen meghatározás szerint
a szabadság viszonylagos fogalom. Csak a nagyon gazdag embernek áll módjában,
hogy tetszése szerint fogyaszthasson mindazon anyagi és szellemii javal:ról,
amiket n.ások. termeltek és egyszersmind, líogy ne kelijen dolgoznia, ami
megakadályozhatná, "szakadatlan Kezd®ményezését" és megszüntetné azáltal,
lgy energi,ját és idejét lefoglalná. A szegény ember szabadsága. nagyon
korlátolt. A vagyontalan bérmunkás számára a szabadság nem jelent többet,
mint azt a szabadságot, hogy örökös nehéz n munkával tengethesse életét,
amely már majdnem az éhenhalással határos. Ezért az egyenl?tlen jövedelemeloszlás
magában foglalja a személyes szabadság egyenl?tlenségét is.
A törvény el?tti egyenl?ség.
A kapitalizmus ur alna alatt a,z emberek annyira hozzászoktak
a névleges szabad polgárok között a személyes szabadságban mutatkozó óriási
egyenl?tlenséghez, hogy nem is veszik észre a nagy és kegyetlen egyenl?tlenséget,
ahol szerintik az egyenl?ség elve már megvalósult. Anglia és Amerika büszke
rá, hogy ott minden cynber egyenl? a törvény el?tt. Azonban ezekben az
országokban. sem keresheti senki az igazát a biróságnál., anélkül, hogy
bizonyos illetékeket ne fizetne ámbár az államférfiak éá gazdagok ezt nem
aka,rják elismerni, ami a gyakorlatban azt jeIen.ti, hogy a nép zöme nélkülözni
kénytelen a törvény segítségét a rajta elkövetett igazságtalanságok
, ellenében. Pedig a biróságokat azért állitottak fö1Iíogy
az emberek személyes szabadságának biztositékai legyenek, - hogy megakadályozzák,
hogy ezt a szabadságot megtámadás, lopás, zsarolás, sikkasztás, a szerz?dések
be nem tartása és az adósság nem fizetése által sérelem érje. Amerika és
Anglia nagyvárosaiban a I.{hosság nagy töhbségP sohasem szerepelt vádlóként,
nm azért, minti nern támadták volna még meg, vagy nem rabolták volna ki
?ket, avagy nem követtek volna el csalást az ? kárukra, sem jogos követeléseik
kifizetését nem tagadták volna még meg , - mindenki tudja, hogy ezeket
a b?nöket sokkal sü- rübbon és id?közönként sokkal általánosabban köve-
tik el a szegények és gyámoltalanok, mint a gazdagok ellen -, hanem mert
szükös keresetükb?l még a bé- lyegilletékre sem telik, nemhogy az ügyvédi
költsé- gekr futná. Azonban legszembetün?bb a gazdag és a szegény ember
személyes szabadsága közötti egyen- l?tlenség, ha mindketten törvénybe
ütköz? cselele- dettel vannak vádolva. A gazdag ember - kivéve azon rendkivüli
esetben, amikor gyilkosságról van szó - ugyszólván mindig idézést kap,
ellenben még most is elég gyakran el?fordul - ami régent,e általános gya-
korlat volt -, hogy a szegény embert ugyanolyan kihágasért . egyszerüen
letartóztatják és becsukják, hogy a börtönben várja meg, mig sor kerül
a kihall- gatasára. A gazdag ember, ha vizsgálati fogságban van, könnyen
szerzi meg az óvadékot, mig a vagyon- talan vádlottak nagy részét visszaküldik
a börtön- cellába. Iz az eljárás, amihez még az anyagi eszkö- zök hiánya
is járul, enyhén szólva, éppen nem köny- nyiti meg a szegény számára sem..
a tanuk fölhajhá- szását, akik bizonyithatnák a vádlott ártatlanságá,t,
sem azt, hogy kell? védelemben részesüljön. Sz-üksóg- telen fölsorolni
a gazdag ember további el?nyeit, aki a legügyesebb véd?ügyvédeket és szakért?ket
fogadja föl, akik kijárják, hogy ügyét más törvényszékhez tegyék át, ujabb
vizsgálatot rendeljenek el, vagy pe- dig ügyét törvényszékr?l törvényszékre
hurcolják. Az itélet a legtöbb esetben pénzbüntetesre szól, ami a gazdag
embernek úgyszólván semmiség, míg a esze- igény embernek, kis üzletnek
és háztartásának rom- lását jelentheti. Az átlagos rend?rtisztvisel? vagy
bírósági írnok természetes dolognak tartja, hogy azoknak .tekintélyes többsége,
akiket csekély pénz- büntetésre itélnek, a büntetést, aszerint, hogy meny-
nyixe szól, egy, két, vagy hat hét al,tt leülik, mivel nem tudnak. fizetni.
Ámbár tudvalev? dolog, hogy a börtön a rabnak, valamint családjának romlását
okozza, az Egyesült Államokban ós Angliában a sze- gényoket ezerszámra
küldik évente börtönbe, pusz- tán csak azért, mert nem tudják, tüstént
el?teremteni a pár sillinget vagy dollárt, amire kisebb vétségért elítélték,
amilyent a gazdag emberek naponta elkövetnek minden büntetés nélkül. A
személyes szabadságban semmiféle egyenl?tlenség sem botrányosabb, mint
a gazdagnak és szegénynek ez a kézzelfogható egyenl?tlenség:e a bíróság
elött, ami minden kapitalista közösségnek jellemz? tulajdonsága. Pedig
egy évszázad óta tudja ezt minden biró és gyakorló ügyvéd ós még máig sem
szüntették meg,lo
A lélektani visszahatás.
De mindez közvetlenül a. jövedelemeloszlás egyenl?tlenségéb?l
ered, ami a személyes szabadság anyagi értelmezése és igy nem meriti ki
a kérdést. Van a személyes szabadságnak lélektani oldala is, ami az embereknek
egymáshoz való viszonyából származik. Ha a bérmunkásnak jó keresete és
állandó munkája van, még akkor is bántja az a körülmény, hogy ?t is ugy
vásárolják, mint a gépet, amelyen dolgozik, a termelés egy eszközének hogy
az ? mzndennap2 élete eszközül szolgál egy más ember céljáalc elérésére.
Miért kell neki és az ? osztályának engedelmeskednie más parancsainak és
miért osztogatja mindig egy másik és még hozzá sokkal kisebb osztály azokat.
Az a körülmény, hogy a parancsolás funkcióját egy személy vagy osztály
magának sajátítja ki, aminek kiegészitéseképen az engedelmesség kötelezettsége
egy más osztály egyé neire szoritkozik, okozza, hogy a gazdagok nemzete
es a szegények nemzete között a legmélyebb ür tátong. G alsworthy egyik
regényében élénk szinekkel ecseteli azt az ellentétet, mely az angol udvarház
és a munkásviskó mindennapi élete között van. A gazdag ember, a felesége
és a gyermekei akkor kelnek föl, a,mikor jól esik nekik azt eszik, ami
izlik nekik akkor és ugy dolgoznak, amikor és ahogyan kedvük tartja egész
napjukat csak a saját ösztönük irányitja és csak azt teszik, amire belátásuk
vagy akaratuk készteti ?ket. F reggelt?l estig folyton csak kellemes dolgokkal
foglalkoznak. A maguk életét élik és azáltal, hogy napról-napra, évr?l-évre
parancsaikat osztogatják másoknál, gyakorolják amit Graham Wallas, helyesen,
szakadatlan kezdeményezésnek nevezett. Ellenben a munkás és családja mindig
mások parancsainak engedelmeskedik. Paranesra kel föl, parancsra dolgozik,
ugy, ahogy parancsolják neki, parancsra hagyja abba munkáját, olyan viskóban
lakik, amilyent a földbirtokos kijelöl számára. Ha a földesur ugy parancsolja,
akkor kidobják az otthonából, parancsra jár iskolaba, s?t nélia még templomba
is bizik abban, hogy betegség esetén a szegény gyám rendeletére orvosi
kezelésben fog részesülni és megtörténik, hogy a hajléktalanok menhelyére
kerül, hogy ott végezze be az életét, mely legalább a brit alkotmány szerint
- jogilag és politikailag a szabad ember élete volt. Reggelt?l estig -kivéve
nehány ritka alkalmat, amiért meg kell fizetnie - a "munkásosztály" oly
munkát végez ami ellenszenves és kellemetlen neki. Amit Angliában uralkodó
osztálynak neveznek amely sokkal több embert foglal magában, mint amennyi
a. politikai kormányzásban résztvesz, az jellegzetesen olyan osztály, melynek
élete parancsok osztogatásában telik el. Az "alsóbb osztály" ellenben olyan
osztá,ly, amelynek tagjai ugy tartják fönn magukat, hogy mások parancsainak
engedelmeskednek.
Amikor a tekintély elve elfogadható.
Azonban nem szabad azt hinni, hogy az alsóbb osztályok,
vagy védelmez?ik, a szocialisták, avagy igazan bármilyen józan eszü ember
ellenezné, hogy ember ember fölött ne gyakorolhasson hatalmat. l3ántó az
ipar kapitalista szervezetében az, hogy mennyit és mi mindent parancsolnak
a gazdagok a, szegényeknek, a föld és t?ke tulajdonosai azoknak, akik azzal
keresik meg a kenyerüket, hogy a termelési eszközöket használják. A kapitalisták
és földesurak uralmának sok gyülöletes jellemvonása van. Ez az uralom állandóan
ott lebeg a:zoknak élete fölött, al:ik parancsaiknak alá vannak vetve f
elel?tlen és semmif éle vonatkozásban sem kölcsönös. Nem jár vele az, hogy
aszerint választják ki a parancsoló egyént, hogy bölcsen és a közösség
érdekében képes-e hatalmát gyakorolni. Legf?képen pedig ,azért gyülöletes,
mert nemaz a célja, hogy el?mozditsa a, közösség javát, hanem azon személynek
anyagi el?nyét és kedvteléseit, aki a parancsokat osztogatja,. Csak az
anarchistának lehetne ellenvetése a rend?ri hatalom ellen, amikor a közlekedést
irányitja a forgalmas utcákon hogy az egeszségügyi felügyel? kényszeritlxeti
a lakókat, hogy a házi vizvezetéket a levezet? f?cs?vel összekössék hogy
ia tisztiorvos elrendelheti a ragályos beteg elszigetelését vagy hogy az
adószed? fölszólitja a késedelmes adófizet?t. Ugyan kit bosszantana, mikor
a vasuti kalauz fölszólitja az utasokat: "beszallni", vagy "kiszállni".
Mindezen rendelkezések bizonyos esetekben a polgárok életbiztonsága érdekében
történnek és olyan egyénekt?l erednek, akikr?l föltesszük, hogy kiválogatás
utján alkalmasnak találták ?ket arra a szolgálatra, mely ezeket a rendelkezéseket
szúkségessé teszi. Ezek mások parancsait teljesitik, amikor parancsolnak,
felel?sek fölöttes hatóságuknak és durva viselkedés esetén, vagy ha "tullépih
hatáskörüket", felel?sségre vonhatók. Továbbá, parancsaik a szó legjobb
értelmében érdeknélküliek és semmi összefüggésben sincsenek személyes el?nyükkel
vagy kényelmükkel. Panaszt emelhetünk, ha,...a tisztvisel? hatáskörét tullépi,
vagy ha eljárása modortalan. Kifogásolhatjuk a kormány politikáját vagy
sajnálkozhatunk afölött, hogy a képvisel?ház ilyen vagy olyan törvényt
hozott. De ezen parancsoknak engedelmeskedve minden ember egyenl? a törvény
el?tt és minden embernek megvan a föllebbezési joga. Végül a politikai
demokráciában azok az emberek, akik a hatóságoknak engedelmeskedni tartoznak,
ugyanazok, akik választották és ha akarják, bármikor elkergethetik. Választópolgári
mivoltuknál fogva közösen, a mindenkori képvisel?ház és a kormány utján
a végs? ellen?rzést gyaJorolhatjá,k a rendeletek özöne felett, amelyeknek
egyenként engedelineskedniök kell.
Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a szocialisták
a következ?, a lmszadik században nagyon fölkapott mondást miképen érteImezik.
Sokszor halljuk a munkásgyüléseken, hogy kivánatos, hogy minden ember maga
legyen ura a saját tevékeny életének. De ez nem jelenti azt, hogy minden
embernek vagy nónek szab:a.dságábai á,lljon éhbérért vaöy a legkellemetlénebb
körülmények között dol
gozni, vagy pedig tulórázni. Ez ellen a szocialisták
é szervezett munkások egy évszázad óta hadakoznak. Iarcuk gy?zelmét a gyári
törvények, bányaés vasuti rendeletek, a, bérminimumról szóló törvények
stb. jelentik. Amikor a lázongó munkás azt m.ondja, hogy a "munkás saját
életének ura", éppen ellenkez?leg ugy értelmezi, hogy az az uralom gy olyan
neme, amelyet a szakszervezetek által a végrehajtóbizottsá.g és a tisztvisel?k
utján gyakorol, akiket ? és társai választottak és letehetnek. A munkások
ezen ügyviv?i azzal állnak eagr buknak - ami talán ellenmondásna,k tünik
föl azok el?tt, akik tájékozatlanok lévén, zsarnoki intézménynek tekintik
a szakszervezeteket -, hogy képesek-e azoknak a személyes szabadságát meg?rizni
és növelni, akik megválas,ztották ?ket. A munkás nem a, tekintély elve
ellen lázad föl, hanem azért 1azong, mert a haszonhajhászó munkaadó tekintélyét
vele szemben szüntelenül és mindon felel?sség nélkül használja. Micsoda
fölhatalmazás alapján szabják meg a gyárak és bányák, a föld és gépek tulajdonosai
embertársa2k százainak mindennapi életét és heti kiadásait, ha pedig úgy
tetszik nekik, meg is vonhatják t?lük a létföntartás eszközeit. Ez a hatalom
nem a nép valasztásának az eredménye. Semmiféle összofüggésb.n sincs azzal,
hogy van-e valami érdemük vagy képességül azoknak, akik azt gyakorolják.
Sok e,setben még felel?sséget sern éneznek azok erkölcsi és anyagi jólétéért,
akiknek sorsát intézik. A munkások kénytelenek a kapott parancsoknak engedelmeskedni,
azonban neixcsak hogy nincs meg a szükséges kapcsolat ezen parancsol és
a közösség biztonsága és jóléte között, hanem gyakran nagy és nyilt ellenmondás
van a kett? között és mindennapi dolog, hogy parancsra hamisitaniok és
csalniok kell. A munkás álláspontja, hogy a, kapitalista és a földesur
hatalmát bünös cél érdekében használja és azért parancsol, hogy anyagi
erdokeit el?mozditsa.
. környezet kényszere.
Azok között, akik nem elemezték alaposan a bérreüdszer
xnegservezésének mödjá,t, csak nagyon h-es emlaexx.ek van kell? fogalma
arrpl, lvogy mily szüntelenül ontják a munkaadók diktaturás parancsaikat,
amelyekkel a munkás életét irányitjálk. De a parancsok özöne nem, az egyetlen
eszköz, amelylyel a vagyonos osztály azoknak életét irányitja, akik munkájukból
élnek. Ennél még veszedelmesebb, mivel ravaszabbul kieszelt és kevésbé
feltün? eredménye az egyenl?tlen vagyoneloszláanalc, a va,gyonos osztálynak
az a hatalma, hogy hosszu id?re meghatározhatja, hogy a város összes lakosai
nemcsak a munkások, milyen fizikai ós szellemi környezetben éljenek. Ennek
a hatalomnak legfeltün?bb megnyilvánulása valamely vidék állandóan növekv?
elipariasodása, ,mi szakadatlanul megfertözi a vizet és a leveg?t, elpusztitja
a növényeket, piszkot piszokra halmoz és a ny omoruságos utcák végtelen
során szorosan egymásra követke,z? házakat emel és igy megteremte:ni a
szegények hirhedt nagyvárosi kerületeit. A pusztitás, amelyet ily módon
Anglia és Skócia legtermékenyebb és legszebb részeiben, valamint az Egyesült
Allamokban véghezvisznek, csak azzal a pu.sztulá.ssa,l hasonlitható össze,
amit -- mint most tudjuk - egy modern, sokáig huzódó háboru okoz. Békeben
a közösség mint egység nem veszi idejében észre azt a katasztrófát, amelyet
a magántulajdon - ugy a földbirtok, mint á, t?ke - valamely ipa,ri központ
létesitésével és fejlesztésével el?idéz. Amikor a bajt fölismerik, akkor
már egész nemzedékek egészsége és boldogsága életerejében van megtámadva.
Elkésett országos és városi rendeletek má,r legföljebb csak csökkenthetik
a fert?zést, megtilthatják, hogy a légkört ártalmas gázokkal és szénfüsttel
elsötétitséh, talán még meg is menthetik a megmaradt növényzetet. De sonnmi
sem hozluatja vissza .azt a sok emberéletet ,amit a kapitalisták diktaturája
elfecsérelt. .A gazdagok, akiknek elég szabad idejük va.n, a zajt, a sötétséget,
a füstöt, a büzt, amit hatalmik teremtett, elkerizlhetik de a bérmunlá,sok,
az ipa,rban foglalkoztatott agymunkások és a boltosok. kényteleraek oly
áldatlan viszonyok között lakni és családjukat fölnevelni, amilyeneket
az ipa,r és bankok szervez?i s igazgatói, akik csak saját érdekükkel tör?dnek,
számukra kijelöltek. Ha a városi lakó a még el nem pusztitott vidékre menekül,
sz,ükre szabott szabadsága idején mint eyT lja.bb megalázás éri ?t, hogy
neki és gyermekeinek nm szabad a kelleme parkban sétálnia,
az erd?be bemenniök tilos és a magántulajdon, amely az ? lakóhelyét undoritóvá
tette számára, hegyet-völgyet elzár el?le. Végül is önvédalmül kénytelen
természetellenes módon ragaszkodni a piszkos utcákhoz, kormos éghez és
még azt a fülsiketit? za,jt is kellemesnek tartja, amellyel az igáslovak
patáinak csattogása az egész utcát betölti, abból az elvb?l indulva ki,
hogyha nem kaphatja meg, amit szeret, szeretnie kell, amit megkaphat.
A szellemi környezet kényszere.
A személyes szabadságban mutatkozó egyenl?tlenségnek
nem az a legrosszabb esete, hogy a vagyonos osztály a,nélkül, hogy tudatosan
akarná, mehatározza, hogy a közösség nagy tömegei mily anyagi környezetben
éljenek, csak azért, mert el?nye ugy kivánja. A mi korunknak sajátsaga,
hogy a haszonhajhászó kapitalista a lakosság szellemi környezetét is meghatározza.
Ki tudja megmondani, hogy a folyton ismétl?d? hirdetések, amelyekkel lépten-nyomon
találkozunk, mily óriási hatást gyakorolnak az emberi lélekre Továbbá a
kapitalista határozza mog, hogy milyen szórakozást nyujtsanak a tömegnek.
A sörf?zdének és pálinkaf?zdének köszönhetjük a korcsmakat azok a kapitalisták
pedig, akik hangversenytermeket és mozikat tartanak fönn, elmondhatják
Fletcherrel, hogy nem tör?dnek azzal, ki hozza a törvényeket, ha ?k gondoskodhatnak
a zenér?l és filmr?l. De a legkétségtelenebb bizonyitéka annak, hogy a
kapitalisták irányitják a mi mentalitásunkat, ami végeredményben talán
a legnagyobb veszedelmet jelenti, a sajtó terén megnyilvánul? modern rendszerü
tulajdonjog. Itt kett?s kapitalista uralommal állunk szemben: el?ször a
milliomos tulajdonosok uralmával a napi, heti, havi folyóiratok egész sora
fölött, amelyek önkényes vezetés alatt állanak, másodszor azoknak az uralmával,
akik a jövedelmez? hirdetéseket osztják ki ezek között a lapok között.
Az óriási költség, amellyel ey modern napilap kiadása jár, továbbá az a
körülmény, hogy a gazdag hirdet?k természetesen tartózkodnak a,ttól
, hogy olyan la,pokat támogassana.k, amelyek ellensé:c511
v.iselkednek azzal a rendszerrel, s?t talán éppen azzal a bizonyos üzletággal
szemben, amivel ?k vagyonukat szer eztéh - a a,gyontalan bérmunkások számára
Angliá.ban vagy az Egyesült Allamokban majdnem kizárja, hogy még a legnagyobb
együttmüködés esetén is olyan lapot alapithassanak, alnelynek példányszáma
vagy hatása összeha,sonlitható volna a milliomosok lapja,iva.l. Igy tehát
a l,kosság zörne teljesen képtelen védekezni a sugalmazott, pártállás szerint
hiszinezett tudósitások és a megvesztegetett egyének által kiválogatott
hirek özöne ellen, amelyet az óriási példányszámban megjelen? sajtó rájuk
zudit.li Végül itt van még a termelési eszlrözöh tulajdonosainak és szervez?inek
vagyonuk altal ravaszul gyakorolt uralma a városi testületek és a parlamentárzs
intézmények fölött.
A kormány irányitása.
A legszembetün?bh példája a sajtó urai közvetlen ha.ta,lmának
az a körülmény, hogy Angliában befolyásul: annyira terjed, hogy miniszterelnökké
tehetik az ? emberüket, az Egyesült Államokban pedig nemcsak az elnökválasztást,
hanem még a f?bb min.iszterek kinevezését is ?k döntik el. A nagy bankok,
hajóstársaságok, gyárosok és keresked?l. egyesületének és szövetségének
befolyása a választásokra és a törvényhozásra, azonkivül az országos és
községi végrehajtótestületekre, a legujabb évtize-. delbeli hirhedtté és
botrányossá vált. Ezek a gazdagság hatalmát mint Frennus kardját kihivóan
dobjál: a serpeny?be, Azt mondha.tjnk, hogy az a körülmény, hogy a munkások
bizalma oly hirtelen megrendült ezekben az intézményeklxen, leginkáblr
an
z Hogy a kérdés tanulmányozíriának fogalma legyen arról,
hog,y a sajtó é.s akik mögötte állanak, a gazdag emberek, milyen rnódon
ás mily mértékben irányitják az Egyesült Allamok és Nagyhritánnia. szellemi
életét, valamint helyi és központi kórmányztát a következ? :müveket aznlhatjuk:
Norman. Angell, The Press an the Organ.ization of Society 1922 továbbá:
Liberty and the News, 1!a20 és Public Opini.on, 1922, mindkett? Valber
Lippmantól, aki maga egy nagy amerikai ujság kiadój,a. Hillaire Bellne-nak
a Free Prs, 1918 és Ujton inclair-n:al: The Bra.sa Cheek-ben 1919, mejelent
leirzsai amclyek szem.élyes u,jságirói élményekb?l fakadtak és mellékesen,
B, C. Pibblee jnlentését a modern ujságirás teohnikájáól a, Newspaperben,
1913 London és John Ia. P. Civen müvét: IfZaking <z Newspapei lJala
New York,
rlak a gyanakvásnak tulajdonitható, axnely akkor támadt
bennük, mikor azt vették észre, hogy a vagyonosok éws haszonhajhászók,
ugy a nagyok mint a kicsixiyel, az országos és helyi kormányzatot pórázon
vezetik, amint ezt nemesak Angliában, hanem az egész európai és amerikai
kontinensen láthatjuk. Sajnos, a világháboru egyik gyülöIetes vonása, legalább
az Egyesült Királyságban, a kapitalista uralomnak a nemzet végrehajtö testülotére
való kiterjesztése, ami azel?tt nem volt ily mértékben lehetséges. Az angol
munkás ugy érzi, hogy a különböz? minisztériumok átengedése az üzleti érdekeltségek
Iegf?bb képvisel?inek, akik az igy szerzett befolyásukat szemérmetlenül
fölhasználják arra, hogy az ? üzletáguk minél nagyobb hasznot hajtson,
a végs? sülyedés oly fokát mutatja, amely azt jelenti, hogy az állam a
nyerészked?k szolgája és büntársa lett.
Az agymunkáok a kapitalizmus szolgálatában.
A kapitalizmusnak a iizikai és szellemi környezet .fölötti
uralmát a vagyonos osztály fokozatosan és majdnem automatikusan valósitotta
meg. Mindezek a...hatások esak kisér?jelenségei a nyereséghajhászás nak
és éppoly kevéssé jöttek tudatosan létre, mznt a vad csor dál pusztitásai,
amiket azok a.z élelem keresése közben visznek véghez. Igy tehát azolira
terel?dik a xgyelem, akik a kapitalisták messzirenyuló hatalmának az eszközei.Az
a körülmény, hogy a kevésbé értelmes kézimunkások a szabad foglalkozást
üz? agymulikások létjogosultságát kétségbevonják, nemcsak annak tulajdonitható,
hogy egy napszámos nem igen látja be, hogy az az ember, aki párnázott ajtó
mögött, vigan lobogó tüz mellett, kényelmes karosszéhben ül, eöyáltalában
munkát végez, azt pedig még kevésbé hiszi, hogy olyan munkát végez, amit?l
három-négy óra után meg,éhezik és kimerül. Nagyon sok munkás sokkal értelmesebb,
semhogy ezt higyje. Viszont közöttük is vanllak, akik látszólag még kevésbé
tevékeny ül?foglalkozást végeznek, mint a bankár vagy a lnatematikus. Hogy
az agymunkásoknal ilyen el?itélotben vdola részük, azzal magyarázhatb,
bár nom rnelttI I i, i u y részben szivesen,
r eszben a gazdasági köriiltn.ónyek kényszerhatása alatt minden kapitalista
Ilamban a vagyonosok szolgálatába állanak. A törtínelemben az értelmiség
vezet?i, mint a kor uralkodó osztályának bérencei lépnek föl. Természetes,
hogy a modern ipari rendszer alatt a termel?eszközök tulajdonosait szolgálják,
akik egyedül nyujthatnak nagy többségüknek biztos ós b?séges megélhetést
és amellett némi reményt is, hogy id?vel abba a kiváltságos helyzetbe juthatnak,
hogy a vagyonukból megélhetnek. Az ügyvédeket, a mérnökökot, az épitészeket,
a pénzügyekhez és szervezéshez ért? emberekot, a köztisztvisel?ket, az
irókat és ujságirókat, a magasabb f oku iskolák tanár ait, az igazgatók
egész sorát, a föltalálókat, s?t még a müvészeket és tudósokat is és nem
zárhatjuk ki e sorból az orvosokat sem, ámbár régt?l fogva szeretettel
karolták föl a szegényeket - továbbá a,z elemi iskolai tanitókat, bár a
nép gyermekei iránt odaadással viselkedtek: mindezeket mulhatatlanul ennek
a fönnálló társadalmi rendnek a föntartására és védelmére tartják, amelynek
talpköve a termelés eszközeinek magantulajdana. Csodálkozhatunk-e tehát
ilyen körülmények között, hogy a világ munkásait ez arra késztette, hogy
az agymunkasokat - nem a tudományt, müvészetot vagy vallást, mint ahogy
tudatlanul állitják - a nep olyan ellenségeinek tekintsék, mint a henye
gazdagokat Hiszen a kapitalista rendszer alatt nyerték kiképeztetésüket
és annak szolgálatába sorozták ?ket. De ezzel a dolog még nincsen befejezve.
Az agymunkások, különösen akiket rosszul fizetnek és társadalmi mell?zésben
részesülnek, kezdenek nyiltan föllázadni az ellen, hogy a nemzeti politika
és nemzeti kultnra teljesen a vagyonosok járószalagjára kerüljön., Az agymnnkások
közül a tanitók, a városi tisztviselók, a köztisztvisel?k, a tudósok, az
ujságirák és kiadók, néha külörösen az Egyesült Allamokban és Németországban
az egyotemi el?adók és tanárok gondolatés véleményszabadságát elnyomja
az a félelem, hogy elbocsátják az állásából, vagy legalább is megfosztják
az el?menetel lehet?ségét?l, ha politikai pártjukkal vagy befolyásos pártfogóik
pénzügyi érdekeivel szembeszállni merészelnek, különösen pedig a társadalom
szervezésének általánosan divó alapelveivel, a.melyekhez majdnem minden
gazdag ember szigo
ruan ragaszkodik. Továbbá még mindig az a rendszer járja,
hogy a tekintélyes és jól fizetett állásokat a legtöbb államban vagy közigazgatási
mesterkedéssel, vagy személyos befolyás róvén olyan képesitett agymunkásoknak
tartják fönn, akik azon asztályhoz tartoznak, amely vag,yona után, vagy
pedig a termelés eszközeinek szervezéséb?l él, tekintet nélkül arra, hogy
csekély ismeretekkel birnak és igy képtelenek arra, hogy abban az állásban,
amelyet számukra kijelöltek, a legjobban szolgálják a közösséget. Ez a
végs? oka, hogy minden országban, ugyszólván minden szellemi foglalkozásban
nyugtalanság észlelhet?, ami sok esetben a fiatalabb nemzedéket arra készteti
hogy a szocialista mozgalomhoz csatlakozzék. S?t manapság néhány értelmiségi
szervezet haj:landónak mutatkozik arra, hogy a szakszervezetekkel és a
szacialista párttaZ együttesen fejtsen ki ellenállást a vagyonosok uralmával
szeznben.
Miért hanyatlott a liberalizmus2
Megel?z? elemzésünk mellékesen föltárja a liberálisnal
nevezett politikai pártok általános cs?djének végs? okait, a.mineli következtében
a liberális pártok, amolyek a tizenkilencedik századon keresztül az európai
nemzetek haladó gondolkodását képviselték, képtelenek voltak a huszadik
században a bérmunkások osztályára való befolyásukat megtartani, amikor
azok polgári öntudatra ébredtek. A politikai értelemben vett liberális
ember számára. a személyes szabadság valójában a vagyonos ember személyes
szabadságát jelentette, valamint politikai haladás sem jelentett
mást, mint a hübéri, egyházi és szindikalista megszoritások eltörlését,
amelyek a vagyonosok, ugy a kicsinyek, mint a nagyok, jogát korlátozták,
hogy a saját tulajdonukkal - a saját iöldjükkel. és t?kéjiákkel, valamint
saját személyükkel - azt tehessék, ami nekik tetszik. Mind a mai napig
a megátalkodott liberális határozottan visszautasitja annak a körülménynek
az elismerését - s?t még csa.k nem is kópes azt megérteni -, hogy a modern
ipari á.llamban a termelés eszközeitól elvála.sztott ember, amint azt már
kimutattuk, nem élheti a uaga életét, nem is szólva,.rríl, Iagy azt tehesse
a maga személyével, ami oeki. tetszil. tég a politikai értelemben. vett
liloerálr.s ember is, habár nem ka,pitalista, például egy fiatal ügyvéd
vagy orvos, müvész va.gy iró képtelen felfogni, hogy a munkás bórviszonva
"bérrabszolgaság," jellegével bir. Ellenkez?leg: ? ugy látja, hogy a vagyontalan
értolmiségi foglalkoz,suak jellegzetes bérviszonya, - akik "senkit, aem
neveznek uruknak``, - ha,nem kenyerüket ugy koresik, hogy az ügyfoleik
egész sorától kapják! tiszteletdijaikat, bár ogyetlenegyt?l sem függnek
különösen - képviseli a tiszteletreméltó szolgálati viszony teljes tökóletességét,
ami a tökéletes szabadság. Amit azonban az ilyen nagyons müvelt liborális
nom ért, az a következ?. Bármiképeri állott ia val.amikor ez a dolog, az
ipari forradailom teljesen lehetetlenné tette a kézmives vagy gyári munkás,
a munkás va.gy a hivatalnok szabadságát élethivatásá.ban. A közönséges
munkás vagy kisebb ir odai alkalm,azott nem rendelkezik a termelés eszközeinelz
biriokával és nincs hatalma a bonyolult ipazi és pénzügyi azervezet fölött,
mely kenyeret ad neki, s nem az ügyfelek sora tartja el ujabb és ujabb
tiszteletdijakkal. Ez a tény kényszeriti ar ray alár tetszik ez neki, akár
nem, hogy kenyerét ngy keresso, hogy egy f?nök szolgálatába, álljon, akit
nem vonhat folel?sségrej pa.rancsainak engadelmeskedni tartazik érdekeit
szolgálnia ksll és f?nöke valójában birtokába veszi és fölh,asználja ?t
ébrenlótének nagyobb részében., olyan cél. számára, amely neki idegen.
Nern választhatja ki a helyet, ahol lalnz akar, sam azt a körnVezetet,
melyben gyermekei föln?nek. Szórakozaaiban és olvasmányaiban: is m.egszoritásnak
! van kitéve, m.ert csak. ah hoz juthat, a,rn.i a, kapi:t,lista érdekeknek.
megfelel. Ug:y tapasztalja, hogy majdnem az összes, sza:bad .pályái lév?
ag!munkásokat ellene tartják. A vagyontal.an m.unkás - akár kézi-, akár
agymunkás - ámbár tudatában va:n an.nak, hoey ? és táraai a választók többségét
alkotják,, mégis azáltal, hogy a munkában eltöltótt idejével és pihen?óráival,
fizikai és szellemi környezetével m.ások rendelkeznek, még a legáltalánosabl?
szavazati jog mellett sem képes hazája, kormáaya fölöt.t uralma,t gyakorolni.
Eszerint, ha a polgári szavazati jogot megkapta, az a szabadság, amelyet
a. libera,lizrnns nyujt számára., hépmutató üigy
nek látszik. A niurikásság a Iiberalizmus hitvallásan
nem találja meg aem,a szolgaság a,zon fajtájának megértéaét, amelyre a
kapitalista rendszer minden ipari közösség nagy többségét kárhoztatja,
sem pedig annak a törekvéanek a megnyilvánulását, hogy az ipar szervezéeób®n
a demokrácia alapelveit kell alkanazni. Már pedig enneka megértése a" szo
cializmus éltet? leweg?je, A szooializmus a kapitaTizmus diktaturájának
megsemmiaitósére vállalkozik. Éa mivel ez a. diktaturaf amünkásnak, nagy
baja, amelyet a bölcs?t? a sirig egyetlen munkanapon sem feledhet el, terméazeteson
a azocializmus felé fordul attól a perct?l kezdve, amikor a politikát magándolgaival
kezdi összeköttetésbo hozni óa észreveszi, hogy azavazata a politikai hataloml
eazköze.
A kapitalizroua liberális védelme.
A kapitlizmus becsületes. védelmez?r lé.nyegéher elismerik,
hogy ennek a kritikának igaza van. Azonban, azt felelik erre, hogy ai magánh
aszon hatalmas ösztönz?ereje nélkül lehetetlen le,tt valna az i.pa,ri forradalmat
mogcsináln.i és a szellemi és ayagi ja4vak ternelésében nenn lhotett volna
olyan hatalmas gyar,apodást elérni, pedig attól függ, ugy mondják, a. modern
civilizáció. Azonkivül a legels?rangu nemzeteknél is, a tizenhatodik és
tizenkilencedik azázad között, nem volt máa gyakorlati lahet?aég, mint
kapitalizmus diktaturája. A gazdagság ban, és szonm,élyea szabadságban
mutatkozó egyenl?tlenség, .arnelynek szemlélete aerkent?leg és ösztönz?leg,
hatott rá, ugylátazik, hogy sajátos gazdasági el?nnyel birt, amedy a társadaZmi
hátrányokat fölülmulta. Egy egykoru nemzetg.zda kifejezése szerint, Európa
a tizenkilencedik század folyamán társadalmilag és gazdaságilag ugy volt
szervezve, hogy a t,?kefölhalm.ozódás zn,axim.umát érje el. Amig a riéptömegek
mindennapi létföltételeiben bizonyos folyt,onos javulás muta,tkozott, a
tarsadalom ugy volt fölépitve, hogy a növekv? jövodelem n,a,gy részét azon
osztály rendelk.ezéaéro bocsát,otta, mely minden valószinüség azerint majd
legkevésbé fogyasztja el. A tizenkilenceáik szazad uj gazdagjai nem nevelkedtek
nagy költekezésre és el?nyben rés,zeitették a ha,ta.hn.at, amelyet al befektet..és
adott nekik, a mohófogyasztás gyönyörével szemben. Éppen a vag5onelosztás
egyenl?tlensége , tette lehet?vé a. kötött va.gyon roppant fölhalmozódását
és a t?ke tökéletesbitését, a,mi ezt a kort ominden más kortól megkülönbözteti.
Ebben rejlik valójában a kapitalista, rendszer f? igazolása. Iai a gaz,dagok
uj gazdagságukat saját passz.ióikra költötték volnay a világ az ilyen uralmat
már régen türhetetlennek taZálta volna. Azonban ?k méhek módjá,ra.. halomra,
gyüjtöttek és ámbár csak a maguk kisded céljazt tartották szemük el?tt,
az az egész közösség javára is szolgált.
"A t?ke óriási fölhalm.ozódása, amely az emberiség nagy
hasznára a háborut m.egel?z? félévszázad alatt képz?dött, sohasem jöhetett
volna létre olyan társadalomban, amelyben a gazdagság méltányosa,n oszlik
meg. A világ vasutazt, melyeket ezen korszak a jöv? számára emlékmüvül
épitett, éppen olyan munka hozta Iétre, mint Egyiptom piramisait, mert
nem volt megengedve, hogy fáradságának ellenértékét azonnal élvezetekre
költse.
Igy ezen nevezetes rendszer növekedése kett?s blöfft?l
vagy esalástól függött. Egyrészr?l a munkásosztály tudatla,nságból vagy
tehetetlenségb?l elfogadta, vagy szokás, megállapodás, tekintély és a társada,lom
szilárd rendje által kényszerült elfogadni, vagy rávették, vagy hizelegtek
neki, hogy fogadja el az olyan állapotot, alnely csa,k nagyon keveset juttatott
neki mindazon jóból, amelyet ?k, a természet és a kapitalisták együttes
er?vel hoztak létre. Másrészr?l pedig a kapitalisták a javak legnagyobbrészét
magukénak mondhatták és elméletileg szabadságukban állt, hogy elfogya,sszák,
azonban azon hallgatólagos föltétellel, hogy a gyakorlatban csak nagyon
keveset fogvasztanak el belöle. A takarékosság kötelessége az erények kilencedrészét
képezte ésl a javak növelése az iga.zi vallásosság tárgya lett. A javak
el nem fogyasztása körül fejl?dött a puritanizmus mindazon ösztöne, amely
más korszakohban a világtól való visszawonulásba,n nyilvánult és elhanyagolta
a termelés, valamint, az élvezés müvészetét. És igy a jav ak gyarapodtak,
de hogy mi célból, arról nen igen volt világos fogalmuk."12
A tizenkile,nce,dik század kapitalizmusának ezen nyilt,
a valóságot föltáró védelmével szemben ölösleges ellenvetéseket tenni.
Természetesen, a kapitalista osztályok nem anna:k az elfogyasztásától tartózkodtak,
ami a nenzeti jövedelem egész hatalmas mennyiségéb?l, vagy nagy részéb?l
évenként rájuk jutott, hogy a vagyon létrehozásának új eszközeivé ala kitsák
át. Ebb?l az ? részük esak egy töredéket tett ki. Az Egyesült Királyság:ban
a 19. században alig egy negyedrészt! És ezen negyedrészb?l mennyit fektettek
be a termelés oly eszközeibe, melyek a falánkság, pazarlás, kicsapongás
és romlottság céljait szolgálták. Mert a kapitalizmus alatt a vagyont hamis
pénzben számolják. De annyit ?szintén megengedhetünk, hogy a ka,pitalizmus
diktaturája minden hátrányáva,l, kezdetben sikereket mutatott fól. Javakat
szállitott. Az egyre növekv? termelés igen hatékony gépezetét teremtette
meg. És, ámbár aI velejáró társadalmi következmények borzalmasak voltak,
ta,lán mégis negengedhetjük, hogy végeredményben egy bizonyos id?pontig
több volt az, el?nye, mint a hát ránya. Ezen kezdeti sikerrel következ?
fejeztünk foglalkozik.