Közvetlenül a világhá.boru után két határozott irányu társadalomszemlélet és ga.zdasági program körvonalai bontakoztak ki elôttünk. Az egyik a demokrácia gondolatába kapaszkodó, de már haldokló liberalizmusé, a másik a bolsevizmusé, amely hallatlan erôfeszitésekkel igyekezett uralmát megszilárditani Oroszországban s a maga elgondolását mâs álla.l~nterületeken is znegval®sítani. Ami a liberalizmust illeti, ma már alig akad valaki, aki eredeti merevségében képviselné annak tanítását, vagyis azt vallaná, hogy a j ólfelf ogott önérdek egyuttal a társadalom é~~dekein ek is legj obb szolgálására vezérli az emhej~eket. A liberalizmus megfogyatkozott hivei sem hircletik imrnár, hogy az államhatalomnak tartózkodnia kell minden beavatkozástöl a ga,zdasági életbe, rnert hiszen é~~tizedek tapasztalata bizonyítja, hogy az egyenlôség érdekében kivánt szabadság szükségszerûen szolgaságba dönti a gazdasági versenyben gyengébbeket. A munkaersnek ár uvá val® sa.ilyedése, a korlátlan versenytôl diktált kegyetlen munkafeltételek és a szûkre mért munkásbérek még az emberi személyiségtôl is megfosztották a társadalom zömét. "~ermészetesen, amikor mindezt leírj u I~, a vád sokkal inkább a rendszert, mint a kapitalista gazdasági élet egyes alanyait éri. A gazdálkodás elvégre a viszonyoktól parancsolt szükségesség s bár a forrnák változnak, senkisem használhatja egy letünt korszak elavult, vagy egy eljövô korszaknak nem is ismert formáit. Az is bizonyos különben, hogy azol~ a magas erkölcsi szinten álló közgazdászok, akik a mult században a gazdasági forradalmat elôké~zíteni s utább megszilárdítani segïtettek, a szabadversenytôl nemcsL~pá.1 egy osztály boldogulását vár tak, hanem egy új aranykor t, amelyban a nép egésze a jólét nem is sejtett fokára jut.
[...]
Továbbmenve azonban, az ellenvetéssel kapcsolatban egy másik mozzanatra is ki kell tórnünk. Arra nevezetesen, hogy az elvek érvényesíthetése végett még magában a katolikus táborban is harcokra volt és van ma is szükség. Hogy miért? Nem kell mindjárt rideg önzesre, hatalomvagyra, a pozició és a befolyás féltésére gondolni. A legfôbb okot nyílván abban kell Iceresnünk, hogy azoknak az egyéneknek nagyrésze, akik a kevésbé haladott országokban képviselik a keresztény világfelfogast, szellem,iségével es elké.pzelésével még mindig a multban, a liberalizmusban gyökerezik. Ezek nem akarják belátni, hogy az államformák és gazdasági formák, amelyekbe az emberi társadalom élete öltözik, bármilyen jelentôsek is, mint az élettartalom védôi, mégis esak formák, amelyek a tartalom s~relme nélkül változhatnak. Elôbb-utóbb azonban világszerte megindul az erôteljes katolikus akció. Ahol m,ár vezetésre emelkedett, vagy Iegalább is közéZeti szerepléshez jutott a multbeli gátIásokat nem ismerô fiatalabb nemzedék, ott mindenütt biztató j elenségeket tapasztalunk.
Természetesen a konkrét tennivalókat minden országban a konkrét adottságok, tehát egyrészt a valóban létezo szociahs igenyek, masrészt a gazdasagi es technikai lehetôségek szabják meg. Maga a katolikus egyház csak az általános társadalmi célokat tûzi ki s azokat az erkölcsi és szociálethikai normákat nyujtja, amelyekkel általánosságban megállapítható a tett intézkedések és újítások helyessége, vagy helytelensége. A szociális kérdés megoldására alkalmas technikai módozatok tekintetében a tanítóegyház nem illetékes határozni s a pápák errevonatkozóan nem is adtak soha utasítást. Az államés társadalomvezetéshez tehát nem elegendô a világnézeti iskolázottság, hanem különleges szaktudás, pozitiv ismeret, a lehetôségekkel és eshetôségekkel való számolás szükséges. Olyan igazság ez, amely ellen a fiatalság a maga hevületében és radikalizmusában nem egyszer szokott véteni,
A katolikus szociálethika fennen hirdeti például, hogy a termelésnek célja nem a profit, hanem az ember és hogy a termelô munka a termelô tôkével egyenj ogú tényezô. A tétel adva van, de hogyan szerezhetünk érvényt neki ? Nyilvánj ogi j elleggel f elruházott üzemz szervezetek, az úgynevezett üzemi demokrácia, vagy közjogi jellegû hivatási testületek, a gazdasági demokrácia révén? Szükséges-e szocializálni bi.zonyos termêszeti kincseket és egyetemes érdekû termelési ágakat, avagy elegendô a tôkések és munkavállalók szabad szövetkezése? Ezek a tulajdonképeni kérdések, amelyekre már nem olyan könnyû válaszolni, mint általánosságban a kapitalizmust támadni. Kétségtelen, hogy ha kapitalizmuson a munkának és a termelô tôkének az improduktiv pénztôke által történô szervezett elnyomását, a munkás emberi méltóságának semmibevevését, a bérszerzôdések igazságtalanságát, az emberi élet és az arany értékrendjének megfordulását s az egyéni magántulajdon~ nak hatalmi funkcióját látjuk, akkor a leghatáro,zottabban fel kell lépnünk a "kapitalizmus" ellen. i~a azonban a közgazdaságtan meghatározására gondolunk, hogy t. i. a kapitalizmus az a versenygazdálkodási forma amel nél a tôkejavak magántulajdonban vannak, a térmelési eszközöket pedig egyéni munlcaadók tartják kezükben, akik nem egyben munkavállalók is, akkor már itéletünkben többrendbeli fentartással kell élnünk.
Az a politikai cselekvés, amely l.égüres térben mozog, legfeljebb elnevezésében lehet keresztény, hiszen éppen ez a világnézet int arra, hogy a világban van természet és történés, az emberben van test és lëlek. Nom azon kell tehát - Rousseau módj ára - töprengeni, hogy milyenné tegyük a társadalmat, de azzal sem szabad persze beérnünk, hogy - a naturalista iskola tanítása szerint - felismerjük a fejlôdés szükségszerû irányát. Nem; nekünk raj,ta kell lennünk, hogy a fejlôdés irányában a mi cselekvo közremunkalasunkkal is formáljuk és alakítsuk a társadalmat. Feladatul az elmult század két terhes örökséget hagyott a mi korunkra: a szociális kérdést és a némzetek elhelyezkedését a nemzetközi életben. A vallási és szellemi újjászületés után amelyet a mult század végén és a mi századunk elején a modern apostolok egész sora készített elô és erôsített meg az értelmiségi osztályban, imrnár ezek a problémák várják a katolicizmustól a megoldást. Ahogy Prohászka Ottokár zseniális meglátávsal már 1917-ben rámutatott: nagyobb és méltányosabb kiegyenlítés felé kell haladnunk, amelyben "a kisemberek jogait elismerni és érvényesíteni akarjuk, a kis nemzetekét a nagy világmérkôzésben és a kisemberekét a gazdasági elhelyezkedésben".
Annak érdekëben, hogy nündén ember rnunkálhassa földöntúli célját, a katolikus társadalombölcselet megkívánja, hogy a dolgozók megkapják munkájuknak m~ltanyos ellenértékét, a munkaképtelenek pedig tisztességes megéllleté~süket a mások fölöslegébôl. ~ilágos, hogy ezek a kívánalmak mélyreható reformokat tesznek szükségessé az államberendezés, a magántulajdon, valamint a munkások jogi és gazdasági helyzete tekintetóben. Ki kell építeni továbbá a nô és a család védelmét. Csak ezen reformok révén, amelyeket a pápák is megjelöltek, lehet atvinni a gyakorlatba a keresztény testyériség és kulturközösség .eszméjét. Ennek a testvériségnek és kulturközösségnek realizálása fogja azután magaval hozni azt is, hogy az államhatárok elvesztik azt a jelentôségüket, amellyel a rideg osztályérdek és a ," pogany naoionalizmus ruházta fel oket s helyettük a nemzeti es a szociális kultura határai lépnek elôtérbe. A katolicizmus nem akarja megszüntetni a nemzeti különállóságokat, sôt ellenkezôen, minden egyes nemzeti egységben a kultura különbözô színû kivirágzását köszöntï, amely nélkül csorba esnék civilizá.ciónkon, de mert egyenlôképpen értékesnek ismer el minden halh~tatlan lellcet és egyetemesnek tekinti a keresztény kulturát, olyan politika támogatását írja elô, amely híve a békének é~s a népszövetségi gondolatnak. Nemzeti és nemzetközi viszonylatban egyaránt a szociális igazságosságot kell trónra emelni, azt az igazságosságot, amely megszabja a társadalom egyes közösségeinek kölcsönös jogait és kötelességeit. A katolikusoknak arra kell törekedniök, hogy ez a szociális igazságosság ne legyen frázis, üros szö, hanem a f e:~nálló tár sadalmi rend figyelembevëtelével minél gyorsabb ütemben ösztökélje az emberiséget további lépésekre.
~z ma uz új munkaterülete a világ- és tá.rsadalom~ormáló kereszténys~gnek. Min.den katolikus, aki beáll ebbe a munkába, missziót teljesít. S bele kell állnia minden katolikusnak, mert a katolicizmus nem veszteglés ë~s m~ultba való visszamélázás, hanem lendület és ellenôrzés. A szó igazi jelentésében katolikus ember egyben a legmodernebb ember is, modernebb mind2n csôdöt mondott ideológia képviselôjénél, m~rt ô jobban megérti a társadalmi fejlôdést s miközb~n alkalmazkodik hozzá, irányítani is igyekszik azt. S optimizmussal vállalja ezt a munkát, mert meggyôzôdése, hogy az emberi társadalom m~aga is, helyss ösztönétôi vezetve, Jézus Krisztus irányítása mellett halad, valahányszor a fönmaradás természeti törvényének engedelmeskedik.