Vallásoktatás és modern szabadság. (1919)
Egyre hangosabb lesz bizonyos lapokban a követelés,
hogy az iskolából szám?zni kell a vallásoktatást, s hogy az erkölcstannak
materialista alapot kell adni. Ezt laikus erkölcstannak hívják, s a doktrinér
felvilágosultságnak azon thézisei közül való, melyek a jobb, erkölcsösebb
és szocíálisabb érzés? ifjúságot, azt a megsóhajtott, jobb új nemzedéket
Isten s Krisztus nélkül akarják a világba állítani.
Hogy az ilyen doktrinér, sokat vitatott, sehol be nem
vált, azaz hogy nagyon is rosszul bevált elméletieskedésnek a gazdasági
fejl?déshez s haladáshoz semmi köze, hanem hogy ez rajta csak ballaszt
s lekívánkozó vendégoldal, azt külön hangoztatnom felesleges.
Ha a laikus erkölcstan törvénnyé válnék, akkor a hatalom,
legyen az akár népkormányi minisztérium, akár parlament, alaposan elvetné
a sulykot, .s olyasmit tenne, amihez egyáltalában sem mint hatalomnak,
sem mint a szabadságok alapján álló intézménynek joga nincs. A hatalom
ugyanis az esetben azt tenné, hogy válogatna a különféle filozófiai szisztémák
közt s kiválasztaná épen a monizmust, elvetné a tiszta világnézetet s helyébe
állítaná a materialista szisztémát, csinálna ennek a kiválasztott gondolatiránynak
védelmére törvényt s a törvény erejében s óltalma alatt bevezetné ezt a
lelkek imperátorává kikiáltott kisistent az iskolába, hagy ezentúl az ?
képére s hasonlatosságára gyúrassanak a fiatal agyvel?k, alakíttassanak
a fogékony szívek, formáltassanak a jellemek. Aki pedig nem hódol be s
más hatalmasságnak engedelmeskedik; azt a törvény sújtja, a gyerek megbukik,
a szül?k megsínylik s az államhatalom rájuk süti a kegyvesztés bélyegét.
~
Tehát egy világnézeti bálványról s annak esetleg törvény
fitján követett megvallásáról volna szó. Hogy is csinált ehhez valami hasonlót
régen Nabukodonozor császár ?felség
? is felállíttatott egy bálványt s kiadott parancsot, hogy amely
órábán hallják a nagy zenebonát, a harsonát, sípot, dobot és citerát, leborulva
imádják az új istent ; ha pedig valaki nem imádja az arany képszobrot,
az bevettetik a tüzes kemencébe. A dolog ugyanaz, de más-más kiadásban
; az egyik régi Babilonban, a másik ÍTj-Babilonban játszik le. A kérdés
azonban ngyanaz, t. i. hogy mily világnézet alá álljunk be magunk s állítsuk
bele gyermekeinket i
Aki pedig err?l rendelkezni akar, az a régi Nabukodonozor helyett
a modern miniszter, vagy mint sípos, dobos és citerás : az újságíró.
De hát hivatott-e a hatalom embere - mert végre is ebbén
csúcsosodik ki a régi s az új állam is - hivatott-e arra, hogy döntsön
nemzedékek világnézete felett, hogy döntsön arról, hogy theisták vagy monisták,
keresztények vagy pogányok legyün
Ha valahol van értelme a gondolat- és lelkiismeret-szabadságnak,
akkor mindenekel?tt a nevelésben kell annak érvényesülnie. Ha a világnézeteknek
szabadságuk van, s azt semmiféle államhatalom nem korlátozhatja s azt nem
is akarhatja, hiszen ezt hirdeti az egész modern állami berendezkedés :
akkor els?sorban szabadsága lesz a világnézetnek a nevelésben s a népoktatásban.
Ha azt mondjuk, hogy ez az állam kiLárólagos területe, akkor hiába beszélünk
szabadságról, hiszen monopóliumot biztosítunk egy irányzatnak a többinek
kizárásával; s állami kényszert alkalmazunk a gondolatés lelküsmereti szabadságot
leginkább követel? tevékenységgel, a neveléssel szeinben.
Igy lesz az állam világnézetnek kiváltságos s monopóliumos
hirdetójévé, így lesz a lelkeknek hatalmi irányítójává~ és formálójává,
s nincs szabadság vele szemben, mert hát így akarja a törvény. Ugyan nem
így volt-e az Nabukodonozor öfelsége alatt i
1
Tekintsük már most meg azt, hogy hivatott-e az állami
hatalom arra, hogy világnézetet adjon ; van-e kvalifikációja arra, hogy
az ember bels? lelki világa s annak irányítása fölött - hogy arról, hogy
mi igaz, mi nem, hogy a lelküsmereti világban mi követend?, mi nem, - döntvényeket
adjon, hogy r~üljön hatalmi szervezetével a lelkivilágr
Mondhatja talán, hogy a laikus morál az ? világnézeti
meggy?zödése s az ? filozófiai alapja. Helyes ; legyen neki, amilyet választ
; de azt tartsa meg magának ! Mondhatja azt is, hogy az igazságnak, melyr?l
meg van gy?zódve, propagandát'csinál. Teheti azt is, de nem törvénnyel
és semmiesetre a gondolatszabadság elnyomásával. Gondolatszabadságot vallani
s a közoktatásba a materializmust kényszerít? törvénnyel behozni, nyilvánvaló
hipokrizis. Mondják akkor inkább ki, hogy a népet vallástalanná akarják
nevelni s a materialista világnézetet tSrvényhozói rendelkezéssel akarják
az iskolákba behozni ; ez tiszta munka volna, s mindenki belátná, hogy
~z állam túllépte hatalmának határait s hogy szabadsága zsaraokeág.
De hát merné-e valaki a modern szabadságok alapján állvn
~egtenni az ilyen kijelentés
Ezt senki sem meri ;~hanem ahelyett bujkál frázisok mögött, szépíti
szándékait, magyarázza feladatait, szóval hímez-hámoz, de azért a nem pókhálós
szemtí eriaber
61 el nem eszkamotálhatja a kérdést, mely abbán áll, hogy van-e joga az
államnak a gondolat- s lelküsmereti szabadság álkotmányos világában egy
monista filozófiai rend~zeren álló erkölcstanftást behozni s ezáltal egy
világnézetet patentirozni? Van vagy ninc
Hic Rhodus, hic salta 1 Ezen se sip, se dob, se harsona, se trombita,
sem a sok gerinctelen, hajlott derék és hát nem változtat.
Egészen más, ha a mai felfordult világban azt mondaná
az állam, hogy amely szülö nem akarja vallásosan nevelni gyermekét, annak
meg van engedve azt máskép nevélnie s vallásoktatásra nem j'aratnia. Próbálja
ezt meg az állam, ha úgy tetszik neki, hogy fel kell szabadítania a lelküsmereteket
a vallási kényszer alól ; de ne próbálja meg a másikat, hogy a «vallási
kényszero helyett vallástalansági kényszert hoz be ; mert ez már nemcsak
kényszer, de farizeizmus is lenne s karikaturája s paródiája mindannak
a szabadságnak, mely nélkül bálványok elé kényszerülnénk s szabadsági látszatokkal
zsarnokok ülnének nyakunkba.
Az sem segít a vallástaian erkölcs behozatalának jogcímein,
hogy a vallás állítólag magánügy s fgy az iskolából kizárandó ; mert kérdem,
hát a vallástalanság talán közügy s azérC az iskolába behozandó2 Ha a vallásnak
állítólagos magánügyi jellege ürügy arra, hogy azt az iskolából szám?zzék
ugyan mily jogon akarják oda a vallástalanságot átültetni~ Pedig err?l
van szó : vallás helyett a vallástalanságra neveljen az iskola. A laikus
morál ugyanis nem ignorálása, hanem tagadása az Istennek. Mert ha az Istennek
az emberi élethez, nevezetesen az erkölcstanhoz nincs köze, ha nem szerepel
benne mint alapja s célja az emberi életnek, akkor egyáltalában nem számít
arra, s csak szúette darabja volna az ideológiai garniturának. Ilyennek
akarják a vallásnak é18 Istené
Ha ilyennek, akkor igazán bálvánnyá degradálják s butítják vele a
népet.
A mi Istenünk nem ilyen, azért nem is bálvány, hanem
szellem és élet, szentség és törvényhozó, er?, cél és boldogság 1 S ilyen
iskolát akarunk, mely a hit alapjain állva er
kölcsre, életvalóságra s szociális érzésre nevelje a
jöv? ifjúságát. Ezt az iskolát állítjuk a hit eszményei alá s a haladás
s a tökélyesbülés végtelen perspektivái elé. Csak a szabadságot adják meg
hozzá s tartsanak t?lünk távol elméleteket, melyek az államot a szabadságok
hangoztatása mellett lelkek leny?göz?jévé tennék. Lelkekr?l a hatalom ne
intézkedjék, világnézetek felett ne rendelkezzék, ha nem akarja közénk
csempészni az állami mind~enhatóságot, mely a modern állam viszonyai s
keretei közt a legelviselhetetlenebb autokráciává válnék.
Prohászka : Az Úr házáért.