LIBERALIZMUS ÉS ETATIZMUS.
(A társadalomtudomány körkérdésére.)
Társulatunk vezetösége elhatározta, hogy a liberalizmus
kérdésében ankétet tart. Azokhoz, akik tudomása szerint foglalkoztak a
kérdéssel, a következö levelet intézte :
Az élet mai nehézségeit, a társadalmi intézmények böködésének
nyilvánvaló zavarait vagy erötlenségét mind gyakrabban magyarázzák azzal,
hogy a liberalizmus korszer?tlenné vált, nem alkalmas többé arra, hogy
végsö társadalmi elv gyanánt szerepeljen a nemzetek életrendjének szabályozásában.
Kétségtelen, hogy az orthodox liberalizmus és a politikai velejárója :
a polgári demokrácia intézményei szinte világszerte válságba jutottak.
A parlamenti, kormányrendszer válsága már agyontárgyalt, de meg nem oldott
kérdés. A korlátlan gazdasági szabadverseny elve mind nemzetközi vonatkozásban,
mind az államok határain belül érvényét vesztettnek tekinthetö, hiszen
a gyakorlatban máris a korlátok özönébe ütközik. A tanulási szabadságot,
minthogy súlyos társadalomszerkezeti nehézségekre vezetett, burkolt és
nyílt akadályokkal próbálják áttörni. A jogegyenlöség értékének túlbecsülése
szétfoszlott a hatalom- és jövedelemeloszlás nagy széls?ségei mellett,
melyek a liberalizmus elvi alapjain biztonságban terpeszkedtek el s a preventív
szociálpolitika helyett a therapeutikus szociálpolitika költséges és sokszor
csak szemfényvesztö útjára terelték a törvényhozást. A liberalizmus megoldatlan
problémáit nyomon követve egy mind kiterjedtebb etatizmus (és ennek nyomán
bürokratizmus) ötlik szemünkbe, mely az élet növekv? nehézségeit oly kis
eredménnyel próbálja elhárítani, hogy sokan már a medicina peior morbo-t
emlegetik.
Ilyen viszonyok között társulatunk vezet?sége elhatározta,
hogy tudományos érdekb?l, de egyben a hazai tudományos közvélemény kialakítása
céljából is felkéri a magyar társadalom közproblémáival foglalkozókat,
hogy a lehet? tömörséggel és folyóiratunkban közlésre alkalmas módon közöljék
véleményüket abban a kérdésben, hogy
r. miben látják a liberalizmus hibáit és hiányait,
a. megfelel? orvosszert látnak-e e bajok ellen az etatizmus
növelésében,
3. min? más utakat tartanának aktuálisan célravezetöbbeknek?
Talán említeni is szükségtelen, hogy bár a hazai viszonyok lebegnek els?sorban
szemeink el?tt, a liberalizmusnak tudományos tartalmára gondolnunk s igen
fontosnak tartjuk azoknak az eredményeknek figyelembevételét, amelyek a
különböz? államokban (Olaszország, Németország stb.) a liberalizmus átalakulása,
illet?leg más társadalomrendezö elvek érvényesítése következtében megállapíthatók.
Kívánatos, hogy a társadalmi élet minél többirányú nyilvánulása nyerjen
megvilágítást a hozzászólók nyilatkozataiban, tehát nemcsak a politikai,
gazdasági és kulturális élet általában, hanem ezek fontos részletproblémái
is. Hogy csak néhányat említsünk, pl. a politikai témakörben a szervezkedés,
a vezetökiválasztás, az elit, a társadalmi osztálytagozódás stb. kérdései,
a gazdasági témakörben az állami beavatkozás, a protekcionizmus, a vámvédelem,
a jövedelemeloszlás, az érdekképviseleti szervezkedés, a hitelélet, a bér-
és árpolitika, a szociális közgondoskodás kérdései, a kulturális témakörben
a szelekció, az iskolafenntartás, a min?sítési rendszer, a közszellemalakító
tényez?k : a sajtó, az irodalom, a színház stb. kérdései, a közvélemény
s a közszellem kérdésével kapcsolatosan a gyakorlati erkölcs reformjának
kérdéskomplexuma. Szeretnénk tisztázva látni a liberalizmus és a xéplélekben
tükrözöd8 nemzetegyéniségek kapcsolatait s azokat az okokat, amelyek miatt
a liberalizmusnak más és más a megvalósulási formája s mások a kinövései
a különböz? multú, társadalmi struktúrájú, fejlettség? nemzeteknél.
Mind a körkérdés anyagának könnyebb áttekinthetése érdekében,
mind pedig a mai közlési nehézségek miatt mégegyszer kérjük a. hozzászólások
plasztikus tömörséggel való fogalmazását s azt, hogy egy-egy nyilatkozat
lehet?leg ne haladja meg a három-négy nyomtatott oldalnyi maximális terjedelmet.
Huszonöt választ kaptunk. Több levelünk válasz nélkül
maradt olyanok részéröl is, akiknek közönyét az ügy érdekében ?szintén
sajnáljuk. Ám a téma kényes, vannak, akik nem szeretnek nyilatkozni érdekek
és érzelmek ütközöpontjában álló kérdésekr?l. Viszont a hivatottak többsége
nem igy gondolkozott s a beérkezett válaszokból éles, tiszta, ?szinte kép
bontakozik ki a gondolatoknak arról a gazdag szövedékéröl, amely ma e középponti
társadalmi kérdés tekintetében a legjobb elmélet világszerte foglalkoztatja.
A hozzászólások nem tükröztetnek azonos társadalomszemléletet,
de hiszen éppen az volt a célunk, hogy mintegy színkép-sorát kapjuk meg,
miképen rajzolódik e fontos probléma a különböz? korú és életfelfogású,
de a közérdeket ?szintén kivánó gondolkodók lelkében s milyen irányban
indítja a jobb jöv? keres?itöl
A teljes ?szinteség, tárgyilagosság s a javítás tiszta
vágya bizonyos bels? összhangot hoz a hozzászólásokba. Ezt az olykor mer?ben
ellentétes megállapítások vagy kívánságok sem rontják meg. A hang az igazságkeresésé,
nem a dialektikával sikert hajszoló polemiáé. Ezért volna indo
kolatlnn tárgyi csoportokba : liberálisok, antiliberálisok
és egyeztet?k estyportjába sorozni, vagy inkább er?szakolni a nyilatkozókat.
A szerz?(k neve nclc bet?rendjében közölt hozzászólásokból talán még jobban
lrozlictfS a megismerésre törekvés egyéni er?feszítése és így célunknak
megfelel?en az olvasó is inkább részt vesz az eszmetisztázó munkában, amely
e sok vitára késztet? problémakörben ma annyira idöszer? és szükséges.
*
Bernát István ;
A liberalizmus azt hitte és remélte, hogy felszabadítva
az egyént. azoktól a békóktól, amelyek a multban a vallás, állami rend,
hagyományok révén kötötték, oly új életet és virágzást fog teremteni, melyhez
a mult eredményei nem is lesznek hasonlíthatók. Tehát az egyéni elhatározásokra,
érzésekre akart támaszkodni, s ezek irányítóját saját tudásában találja
föl. Ennek megfelelöen a francia forradalom az ész istennöjét ültette a
régio LW naw..a
«halunák és bálványvk· helyébe. Iüztos volt benne, hogy
a fölvilágosult önzs a legjobb és legmegbízhatóbb útmutatója lesz felfelé
fvelö pályáján. Nekünk jutott a szerencse, hogy megérjük a hibásan fogalmazott
társadalmi és politikai rend megdöltét.
A mult hagyományait lerontva, intézményeit eltakarítva,
az általános választójog révén a föhatalmat a tömeg kezébe téve, a liberalizmus
megvalósítá azt, amit akart. Saját törvényhozójává, söt Istenévé tette
az cgyat, evangéliumává az önzést. De nem tette sem jobbá, sem pedig boldugahbá
az embert ; a pusztítást kifogástalanabbul elvégezte, mint az alkotó munkát.
Ahhoz nem volt ereje, hogy a fejlödés törvényeit megnrásltsa.
A fentiekben röviden utalunk arra, hogy az a hármasjelszó,
amellyel zi francia forradalom elindult és amelyröl bebizonyult, hogy ellentéteket
szül, a liberalizmus sarkában az egyenlötlenség a szabadságnak a megmerevítését
az etatizmust, gazdasági téren pedig a kicsiny, de élelmes csoportok uralmát
idézte fel. Igaza van Dékány Istvánnak, amikor a legutóbb megjclent, nagy
tudásról és komoly diszciplináról tanuskodó, - a társadalom filozófia alapfogalmairól
szóló munkájában hivatkozik arra, hogy a világ cr<önek összetevésében
nem mi emberek vagyunk a vezérek, az eredö vonalát nem mi húzzuk meg, hanem
maguk az erök. Ezzel összeomlott az a vélemény is, amelyet az emberiség
hosszú idön át uralt, hogy tudnüllik saját magának törvényhozója lehet
és e fölötte álló hatalmat elismerni - döreség volna. Viviani, egykor Franciaország
miniszterelnöke, dicsekedett azzal, hogy azokat a fáklyákat, amelyek valaha
a felsöbb élet útjait megvilágitották, sikerült kioltani. Ez annyira igaz,
hogy ma a franciák a teljes sütétség útjain bolyonganak és az a nemzet,
ahol a kabinetek sorsát Léon llum és társai döntik el, ahol élelmes fezörök
és politikusok összefogva zsarolj ák és szegényítik az alsó rétegeket,
- lemondott arról, hogy a bámulat és tisztelet tárgya lehessen.
A szabadság így elvezetett a szolgasághoz, az egyenlöség
az oligarchiához. Lehet-e nagyobb hanyatlást és megcsúfolást elképzelni
annál, minthogy elhitették a démosszal, hogy ura mindennek, holott a mélyebbre
látók tudják, mint alakítják a közvéleményt egyes klikkek saját javukra
az ezek kezében levö sajtó és népgyölések vezetöivel.
A szabadjára eresztett önzés szinte örületesen sarkalja
a munkára való kézséget, melyet a jutalom biztossága még jobban szít, de
éppen, mert önzés, bomlasztja a társadalmi rendet, erösíti a centrifugális
törekvéseket.
A liberalizmusnak tehát, mihelyt teljesen érvényesülni
tudott, el is kellett bukni. Vezet?elvének - a felvilágosult önzésnek -köszönhetjük,
a trianoni és egyéb mesterm?veket, a XX. század legnagyobb b?nét és botlását.
Ezekkel a valójában nem békeszerz?dések, hanem ukázok
jellegéjé
vel bfró intézkedésekkel klvánták rendezni Európa jöv(ijét.
Ma már látjuk, hogy ez mennyire nem sikerült és a franciáknak makacs ragaszkodása
ezeknek a szerzödéseknek változatlan fenntartásához, mutatja, hogy az egykori
nagy nemzet hová jutott. A liberalizmusból nött ki a szabad verseny révén
a nagyon is kifogásolható plutokrácia, ami az egyenlöség tönkretételét
jelenti. Az önzés természetes ellensége a tes±vériségnek, tehát az utóbbinak
bukására törekszik.
Hazánk már régóta nagyon hajlott arra, hogy a politikai
és gazdasági étren minél több feladatot ruházván a központi hatalomra,
lehetöleg igyeketett magát mentesíteni az áldozatokkal és eröfeszítésekkel
járó feladatokzól. Már Széchenyi István panaszolja ezt az irányzatot és
természetesen nem is helyesli. Mindamellett az etatizmus folyamata, amióta
a nemzet kezébe vette sorsának intézését, mind nagyobb arányban erösödött.
Módot adott ennek a folyamatnak erösítésére és kiterjesztésére az, hogy
a állam a külföldi kölcsönök segítségével mindinkább kifejleszthette az
ö ide irányuló törekvéseit. A két törekvés egyesülve olyan hálózatát teremtette
meg a bürokratizmusnak; a mindenre kiterjedö állami gondoskodásnak, amilyenröl
hajdanában nem is álmodtunk. Keveseknek jutott eszébe, hogy ez súlyos és
káros események szülöje lehet. E sorok irója rövid néhány évvel ezelött
a felsöház egyik ülésében reámutatott az állami mindenhatóság veszedelmeire
és kiemelte, hogy ez az egyéni törekvések gyöngülését és így a haladás
igazi forrásának elszáradását fogja jelenteni. A felsöház trelyesléssel
fogadta ezelcet a fejtegetéseket, ami azonban a régi irány megváltoztatását
nem vonta maga után.
Most azonban eljutottunk oda, hogy az állam nem rendelkezvén
kellö anyagi eszközökkel, kénytelen ezt a tevékenységet korlátok közé szorítani.
Kívánatos lenne azonban, hogy a politikai világ vezetöi és maga a közvélemény
is ezentúl tudatára ébredjen annak, hogy itt mily veszedelmes irányban
folyik a fejlödés és igyekezzék ezt módosítani és az államnak beavatkozását
a lehetö legszökebb körre szorítani. Az igazi fejlödés nem lehet el az
egyéni tehetségességek megerösítése nélkül. Kik figyelemmel kísérték fejlödésünket,
tudják, hogy i867 óta az államosító törekvéseket mindig azzal igyekeztek
igazolni, hogy azok kellö idöben megszönvén, tért fognak engedni az állami
támogatás révén megerösödött egyéni és társadalmi munkának. Ehelyett azonban,
csaknem mindenütt - ennek az ellenkezöje következett be.
Mialatt a tájékozatlan, vagy félrevezetett tömeg még
mindig hitte, hogy a szabadság és egyenlöség révén eljut, nem a testvériséghez,
amivel nem igen törödött, hanem az ígéret földjére : az anyagi jóléthez,
annyi nagy eredmény után, mit a maga javára a XIX. században elkönyvelt
és amiböl az anyagi jólétnek szinte végtelen és biztosított fejlödésére
vont következtetést, bekövetkezett ennek ellenkezöje. Ma már kénytelenek
vagyunk elismerni, hogy a világ napról-napra szegényebb lesz, a mezfígazdaság
teng?dik, verg?dik az alacsony árak miatt, a gyáraknak nagyrészét becsukják,
a nemzetközi kereskedelem oly mértékben zsugorodik össze, hogy ha e folyamat
meg nem akad, akkor egy pár éven belül már jóformán csaknem teljesen likvidál.
Az etatizmusról, nálunk csak pár éve van szó. Nyugaton, legalább is a komoly
gondolkodóknál már régen aggodalmakat okoz. Paul Leroy-Beaulieu, a Cohége
de Franceban a nyolcvanas években, tehát már 50 év el?tt fölhívta a figyelmet
arra a jogtalan és káros terjeszkedésre, mit az állam az egyén rovására
mind merészebben kezd gyakorolni.
Beszél a máglyáról, melyen az emberi szabadságot feláldozzák
az új Mindenhatónak, az államnak és azokról, akik az új irány szolgálatába
állva, készek feláldozni a nyugati civilizációt és meghajolni az új, az
állami mindenhatóság által teremtett szolgaság igájában hajtva fejüket
Ezeket konstatálva, megkísérelhetjük a feleletet arra
a nehéz kérdésre, milyen más utakra kell térnünk, ha a helyzeten javítani
akarunk ö
Szerintünk a megzavart társadalmi, gazdasági és politikai
rend bajainak f?forrása az, hogy lemondva arról az ideálról, amit a humanisták
annyi komolysággal igyekeztek az életbe átvinni, tudniillik az emberi egyéniségnek,
tehát testi és szellemi tulajdonainak arányos és minden oldalú fejlödéséröl,
a XIX. század szinte kizárólag a materiális haladást istenítette, annak
eredményeit igyekezett az élet igazi és végs? célja gyanánt odaállítani.
Ebb?l szükségszer?leg következett, hogy a nagy technikai fölfedezések és
találmányok elhomályosították az emberek látását, törekvésüket egyoldalúvá
tehát hézagosakká alakították. A közelmult Ig32-ik évben Ezvivcg, a Brit
Tudományos Társaság yorki nagygy?lésén elmondott elnöki beszéde szerint,
a haladás különösen fizikai és gazdasági téren igen nagy volt, de elmulasztották
fejleszteni a bels? erkölcsi er?ket, amelyek hivatva vannak az emberi tevékenységnek
irányt adni. E végzetes mulasztás sodorta oda a világot, ahol ma áll, abba
a tehetetlen reménytelenségbe, amelynek legszólóbb bizonyságai a leszerel?
értekezletek, a londoni világkonferencia teljes meghiúsulása, a munka nélkül
maradt milliók, a termelésnek ész nélkül való fokozása, amely a fölösleges
tömegek elhelyezése Iehetetlenné válván, azoknak megsemmisítéséhez vezet.
A mult és jelen közötti nagy különbséget, talán mi sem
teszi élesebben szemlélhet?vé, mint az, ha szembeállítjuk az elmult századok
hitvallását azzal, amit ma a tömegek vallanak. Hajdan azokat a célokat,
amelyekért élni és meghalni méltó, a franciák «Un roi, une foi, une dame»-ban
foglaltak röviden és hatásosan össze, ma pedig a gyári munkásoknak és az
azokat vezetö rétegeknek fölfogása a mi Dieu, ni maftre»-ben kulminál és
vezeti öket az élet útjain, de nem fölfelé és nem boldogabb világba.
1 L'Etat moderne et les fonctions.
Dékány István :
A világháború utáni államfejlödés sehol sem mutatja,
hogy a liberalizmus klasszikus elvei felé haladt a világ, de egy kivétellel
(Szovjet) egyik állam sem mutatja, hogy leszámítva Iényeges érzületi áthangolódást,
a liberalizmus gyökeres félretételéröl van szó. Viszont mindenütt el?térbe
Jép az egyre aggasztóbb méret?nek nézett államhatalom, az etatizmus, anélkül,
hogy ezt kifejezetten bárki is akarná. Ez a fejl?dés automatikus, nem öntudatos
és nem elvszer?. A praxis ny omul el?térbe, elvi alapok mell?zésével. Nacionalizmus,
szocializmus, fasizmus, bolsevizmus, nemzeti szocializmus, amerikanizmus
stb. egy-egy meglév? (t. i. állami) hatalomra támaszkodnak, mert szervezettséget,
normák er?teljes garanciáit másutt immár nem találják egy gyors újjászervezés
érdekében. A gyorsaság szüksége (pl. a termelés irányításában) s az új
problémák özöne mögött az eltömegesett társadalom szükségletei, anyagi
nyomora, lelki insége s eszmék utáni szomjúsága képezik a feszít? eröt,
több helyütt a puszta élni akarás kiált létminimum után. Mindenütt etatizmus,
ha akarjuk, ha nem. A fejl?dés iIy iránya szükségszer?nek Iátszik. Miért
ép az állam kerül mindenütt el?térbe Az okok szociológusok el?tt jó ideje
ismeretesek.
A gazdasági individualizmus nem mondott cs?döt ; szervez?
egyéniségek bámulatos arányú és tökéletesség? üzemi formákat teremtettek,
de üresen hagyták az atomizált tömegek meggyözödéseit: ezek ellenségesek
az atomizálódással, a mechanikus munkakultúrával, a nagyszervezetekkel
(kartellek) szemben. A gazdasági individualizmus nem tudott, az anyagi
ellátás részleges megoldásán kívül, egészséges közszellemet, morálist tömegkultúrát
teremteni. A gazdasági liberalizmus az anyagi szükségletek materializmusát
éleszti, materialisztikus alapon pedig nem Iehet szó tömegek aránylagos
kielégültségéröl, megnyugvásáról. A liberalizmus termelési rendszere az
iparfejlesztés felé vitt. Ez a város er?ltetett fejl?désére vezetett, az
ily urbanizálödás azonban nem a szellemi és erkölcsi urbanitást jelenti,
hanem éhes tömegek akkumulációját, materiális igények emelkedését. A liberalizmus
által hirdetett egyéni önkifejtés» és feltörés vágya ritkán vezetett másra,
mint egoizmusra, hatalmi és materiális mohóságra. Az ú. n. szabad verseny
optimisztikus öncsalódás, sem nem jelent szabadságnövekedést, sem nem pozitív,
közös célért való versenyt, ellenkez?leg egy negatív, legázoló verseny
hátrányai váltak szembeszök?vé, kínos állapotokat feltüntet?vé. A tényleges,
kaotikus verseny szétbontott helyi hatásokban gazdag kisközösségi és régi
korporációformákat az egyenl?ség és szabadság nevében. Megritkult a társadalom
önellenörzö erejének atmoszférája s a nehéz lélegzés szimptómái jelentkeznek.
A kaotikus verseny szabad feltörést, korlátlan aszcersdenciczt hozott,
a felemelkedésbeli ököljog» korát jelentette : a társadalom rétegz?désében
minden rendezettség, elvi alap elpárolgott s maradt elöttünk egy vertikálisan
amorf társadalom. Az uralkodó..,
optimizmus hite szerint a szelekció magától megy, tehetségek,
felemelkedésre érdemesek automatikusan megtalálják útjukat, mind a társadalom,
mind a maguk javára. Itt is keser? öncsalódás állt elö : értékes egyének
felhasználatlanul hevertek, kell? erej?, vezet? vénájú elit szórványosan
és összefüggéstelenül alakult ki. Nagy szociálpolitikai feladatok megoldására
alkalmas teremt? elme kevés. Miközben a feladatok halmozódtak, kisebb,
még funkcióképes szervezetek az ú. n. szabad versenyben letörtek, egyre
nehezebbé vált a tömegek problémáinak megoldása : a társadalom laza szövete
egyre szétfoszlóbb lett. Ugyanakkor általában az c<állam minimumát»
vélték normálisnak és követelend?nek. S az eredmény Mindenütt el?térbe
kellett jutnia az államnak, minél inkább atomizálódott a társadalom, hiszen
az is kiviláglott, hogy a szabad verseny által kipusztított vagy feleslegessé
tett kisüzemek helyébe oly nagyüzemrendszer lépett, melynek ellen?rzésére
ma már nem képes más szervezet, mint . az állam (s?t olykor . az állam
sem !). Az etatizmusnak tehát el kellett érkeznie, annyival is inkább,
mert a többi társadalmi ellenörzö tényez? s irányító szerv : a közvélemény,
az egyház, nem mérk?zött meg az állammal, nem is akart párhuzamosan er?s
akciót. Az állami normák «inflációja ép ennek a szimptómája. Nemzeti, teljes
önrendelkezés igazában régóta nincs meg, mint ahogy si nemzeti közszellem
is ellanyhult a XIX. század végére. Államivá kellett Icnnie minden nagyobb
és tömegérdeket képviselö akciónak és vezetésnek. Az étatizmus így kezdte
jelenteni a XIX. század végén a túlnövekedett ;államiságot, anélkül, hogy
ez elméleti tiltakozásnál egyéb lehetett volna. Az «állam minimumának elve
nem jelentett demilitarizálást. A verseny elve külpolitikai feszültséget,
hódítást igazolt, a liberalisztikus materializmus gyarmatszerzésre, imperializmusra
ingerelt, így hozta meg a század c:leje a világháborút, majd az autarkiás
kisállami széttöredezést.
De mire vezetett a politikai liberalizmus? A széttöredezett,
atomizált társadalom egyéni atomjait egyre inkább pusztán küls?leges toborzás
útján kapcsolták össze «pártán, mely tulajdonkép érzületi, «világnézeti
alapvonásban egyre szegényebb lett, lassan elgyengült a pártélet, maga
a parlamentárizmus is és mikor igazi pártokra lett szükség, új pártformák,
militarizált pártok alakultak - nem uralkodó, de szimptómatikus jelenség
e·z - s ezek immár négy országban jelentettek sorsdöntö fordulatot s kezdettek
hirdetni új államéthoszt.
A szocializmus sem hozott lényeges változást : bár a
liberalizmus ellenkez? elöjelö árnyékképe, maga is akaratlanul individualizál,
atomizál, küls?leg a demokratikus egalitarizmus kliséit használja, de belül
diktatórikus a velejéig. A városi tömegek szükségleteit a maga részéröl
is urbanizálja, emeli, egy új nemesi rétegnek látszik a nagyipari munkásság
egy r(toge a parasztsággal egybevetve. Az egyéni, szabad verseny helyett
ott van : mesterségesen feldagasztott osztályharc, az egyéni aszcendencia
helyett ott van a nagyipari munkásság harc útján való tömeges felemelkedése.
Ott
van az egyénileg szabad, azaz kaotikus verseny helyett
a gazdasági liberalizmusban is lüktet? üzemi gondolat : a mindent szervezés
elve, a felvilágosodott racionalizmus örökre forradalmi arányokban. Ezért
lesz étatista a. szocializmus is : az államnak kellene mindent c<szocializálnia
és szerveznie. Hiányzik itt is a társadalom függ?leges tagozásának elvi
átgondolása ; pozícióérzés, hivatásérzés és szolidaritásérzés mint az el?bbi
kifolyása a mult id?k ködös fogalmainak bélyegeztettek. Röviden ezek a
szociológusok és a társadalomtörténészek által kiderített hiányosságok.
Mindamellett gyökeresen hiú azt hinni, hogy egyszerre új jöhet. Az etatizmus
nemcsak kopogtat az ajtón, már itt is van. A kérdés csak az, hogy minö
etatizmust fejleszt ki egyik, vagy másik ország, hogy vajjon egy bürokratikus
etatizmusról, avagy egy nevelö és invenciózus etatizmusról van-e szó, olyan
új államéthoszról, mely élö közszellemet táplálva tudományos, vallásos,
nemzeti stb. talajnedvekböl táplálkozik-e, vagy egy «fellah-szellemet»
tenyészt, mely a puszta továbbélés szürke köznapi robot-hangulatát nevezi
fejl?désnek.
A fejl?dés igazi útját mindenekelött szervezett elitalakításban
látom, mely új, széleskör? társadalomszemléletben, szolidaritásérzésben,
morális áldozatosságban, ?szinte vallásosságban, technikai tudásban, gyakorlatiasságban
edzett és aktuálisan cselekvöképes. Nem kétséges, hogy ily elit több lesz,
mint lassú és tétovázó bürokrácia. Általában pedig nem kétséges, hogy a
szabadon alkotó egyéni er?k nem mellözhetök a jöv?ben sem. Az egyéni szabadság
nem ellentétes a szolidaritásérzéssel, kulturális érzék és önkifejlödés
hajlama a tömegek korában épúgy keli, mint régen. Ez a fejl?dés pedig spontán
egyéni és társadalmi energiák felszínre kerülésén múlik, nemcsak egy állami
szervezettségen, állami szabványosság el?térbe helyezésén. Gazdaság- és
kultúrpolitikai koncepciókat nem pótol soha egyedül alkotmányjogi berendezés,
puszta adminisztráció és jogpolitikai koncepció.
Gy?ry Jen6:
«Liberális els?sorban «b?kez?t», «adakozót jelent ;
«actio Liberalisr nemes cselekedet, «Liberalitas in fyatyeso, «liberalitas
ingenü» a természeti jóindulat, a lelkületi elökelöség, nyilván embertestvér
iránti szívnemesség és «vindicaye in libertatemo megszabadítani a láncoktól,
a nyomasztó tehertöl. Van aztán egy másik értelem is. «Liber» a Bacchus
isten ; «libeyalian pedig ennek a borg?zös istennek szabados ünneplése.
Ha a szó nemesebb értelméb?l indulunk ki, a liberalizmusnak
a politika történetében magasztos eszmék és gondolatok korszakaként, a
megért?(S, segít? és társadalmat egységesítö felebaráti szeretet objektivációjakónt
kellene elénktárulni. A «liberalizmus» felszabadít az emberi gonoszság
rs az aljas lelkület kizsákmányoló önkénye alól, az isteni hasonlóság öntudatra
ébreszti és kivonja az embert a durva anyagiasság poshadt légkörétöl, a
tudatosan nemes cselekvés lehetöségeit alapozza meg és a lélekkel tolt
juttatások, a szeretet alapján való egyenlösítés fenkölt szellemét teremtiI6
a szociális együttesbe. Benne a demokrácia azt jelenti,
hogy valamennyi ember egyformán jogos, söt kötelezett a formabefejezett
embermivolt elérésre ; célja, hogy a lelkületi magasságban valósuljon az
egyenlöségi eszme. I:zt a magassági fokot kivétel nélkül, legalábbis lehetöleg
mindenkivel el6retni a «vindicare in libertatem· alapgondolata. Ezért van
a liberalizmusban erö és erély is, mely tekintet nélkül osztály- és rétegbeli
hovatartozandóságra, a társadalmi hatalom segélyével mindenkit egyaránt
kényszerít lelkületi habitusa feljavítására. A liberalizmusban nem valamennyi
ember egyenlö, ilyen csak lehet, mert szabadsága van hozzá. Itt az emberek
a lelkületi fokuk szerint egyenlöek, hiszen az elökelö lelkület általában
nem lehet egyenlö az inferior aljassággal, a nemesség a póriassággal. A
liberalizmusban a a nemesség» t. i. a lelkületi elökelöség, nem osztály
a közönséges értelemben véve, de annál inkább elkülönödés a pórias jellemektöl.
I.nnek a nemességnek az elöjogait megszüntetni nem szabad, mert ezzel a
szabadság gondolatát szüntetnénk meg és Aristoteles-féle «született rabszolgákat»
tenyésztenénk. Ennek az exkluzivitásnak az elöjogait alsóbb osztály» nem,
de mindenki egyenként megszerezheti, mihelyt lelkületileg tökéletesedett,
mihelyt szabaddá vált. Ez a liberalizmus.
Körkérdésünkre, hogy mi a történelmi liberalizmus hibája
és hiánya, kumulatív felelhetünk a legvilágosabban : mindaz, ami benne
nem «liberalitas ingenü· és nem cactio liberalis», hanem érdekhajszoló
pozitív rövidlátás és - politikában, társadalmi és gazdasági életben -
meröen anyagias türtetés, szeretettelenség és kapzsi profitláz. Vagy másként
: a formabefejezetlen, lélek és Isten nélküli ember és a Comte-féle filozófiai-theológiai
nyaktilómvelet következtében végcélt tévesztett, mesterségesen összegabalyított
világnézet !
Képzeljük magunkat a XVIII. századvégi Franciaországba.
Az encien regime kiváltságosainak egy kis csoportja minden téren uralkodik.
Az ipar ós kereskedelem révén meggazdagodott polgárság a hatalomból is
ki akarja venni részét. Érezni kezdi, hogy éppen olyan ember, mint a nemes,
van vagyona, möveltsége és mégis háttérbe van szorítva. Megszületik a szabadmozgás
szükségességének és az egyenlöségnek a gondolata. Rousseau a teljes, a
korlátlan, a fenntartás nélküli egyenlöséget követeli. Ez a liberalizmus
elsö /kzisa, a politikai, melyben az egyenlöség a szabadság rovására elötérbe
tolódik : a demokrácia.
h(Hibái : I. Az emberi egyenlöséget nem a lelkületek
finomítása által a magasabb fokozatokban igyekszik valósítani, az elöjogok»
félreértett fogalma alapján nemes gondolkodású és inferior embert egy kalap
alá akar venni.. 2. A nemesség politikai visszaéléseit nem megszüntetni,
hanem azokból,ul r(szesedni kíván. Ezentúl a harmadik rend» akar úgy önkényeskedni
ía hatalmaskodni, mint eddig a nemesség. Tehát nem «haladás a szellemén:m·,
csak személycsere. Ezzel a történelmi liberalizmus útitáskája eleve salakkal
rakódik meg cs morálja nem fenékig tejföl.
valóban nemsokára terhére lesz az egyenlöség». A szabadság
veszedelemmel fenyegeti a polgárság vagyonát is. Erre a liberalizmus második
/áxisába lCp, a politikai térröl átfordul a gazdaságira. A versenyfeltételek
egyenlösége lesz az egyedüli egyenlöség, melyet elismer. Föhibája : a kétszínöség.
Egyrészt a régi kiváltságok ellen fordul, szabad és egyenlö akar lenni,
másrészt elejét veszi annak, hogy valamennyi ember, nevezetesen a munkásosztály
egyenlöségi alapon részt kérjen abból az elönyös gazdasági helyzetböl,
mely a polgárságot vagyoni és politikai törekvéseinek elérésére képessé
teszi.
Következik a harmadik fázis. A régi Macchiavelli-szellem,
az így van méltánylása veszi át a teret a «hogyan kellene lenni» helyett.
Comte és a pozitivizmus az erkölcsi aggályoknak radikálisan veszi elejét
azzal, hogy a filozófiai fejet és a theológiai lelket levágja a társadalmi
gondolkodás testéröl. A végcél elesik, a gyakorlati hasznosság «kis céljai»
összekuszálják a törekvési irányokat, elaprózzák a társadalmi egységet
és a liberalizmus a mai formájában mint világnézet jelentkezik. Már nem
politika, nem gazdasági eszme, hanem egységes cél nélküli, a profit érdekében
magát erkölcsi aggályokon túltevö, a pillanatnyi hasznosság, a kereskedöi
ötletesség és a konjunkturális kiaknázás elvtelen elvére felépülö amerikanizmus.
Egy beteg világszellem, melyben mindent szabad cselekedni és nemcsak <·actio
liberalisto.
Ez a fajta liberalizmus a lelkületi inferioritás demokratikus
egyenlöségi eszméje, a valamennyi ember hasonítási törekvése - a morál
erös kizárásával - a merö profitszellem alacsony szintjén. Tragikus vonása
az egyoldalú észkultúra, helyesebben a gyakorlati ügyesség és fondorlat
pallérozása a céltudatos akarat és a morális lelkület nevelése helyébe.
Az ilyesféle észkultúra és liberalizmus ismereteit jóra és rosszra is használhatja
s miután a profit van elötérben, inkább rosszra használja. c<Az ember
mint tní·érték lecsúszik és a tárgyi determinizmus veszi át diktátori szerepét.
Ezen liberalizmusnak hibája abban foglalható össze,
hogy egyáltalán nem liberalizmus a szó nemesebb értelmében, hanem kótyagos
fejö szatirok «liberaliao ünnepe. A liberalizmus nem haladta meg, hanem
el sem crte magát a történelmi liberalizmusban. Bekövetkezése nemesebb
formáiban az emberiség érdekében még esedékes. Ami a mai liberalizmusban
nemesl,,, lélek és tiszteletreméltó szellem, ennek az eljövendö liberalizmusnak
tulujct;tengetése. Az igazi liberalizmus a szereteteszme és a lelkületi
egyenI(fagck valósítása, a korrektúra tehát ebben az irányban keresendö.
Ihri.g Károly :
Z. A liberalizmus a teljes egyenlöség elvére hivatkozva,
minden korlátnak lebontását követeli, amely - szerinte - az egyéni érvényesülésnek
az útjában áll. Politikai téren az emberi alapjogok alkotmányszerö biztosítása
és föképpen az általános választójog, gazdasági téren pedig a szabad verseny
az a legföbb elv, amely szerinte az egyenlöség és a szabadság eszményi
megtestesülése. A következmény a pártok uralma a politikában és a töke
hatalma a gazdasági életben. Közös östöl, a liberalizmustól származván,
egyenrangúak («ebenbürtig») és gyakran házasságot kötnek egymással ; ilyenkor,
mint a valóságos házasságoknál, mindig az egyik van fölényben, csak azt
nem lehet tudni, hogy melyik a kettö közül : a töke szolgálja-e ki a pártokat,
vagy a pártok a tökét. Ez az erkölcstelen viszony korrumpálja mindkettönek
szervezetét : a parlamentet, mint a pártoknak és a részvénytársaságot (illetve
más töketársulatokat), mint a tökének szervezeteit.
Az eredmény az, hogy az individualizmus túltengésének
összes kóros tünetei jelentkeznek, így a féktelen egoizmus, a nyers materializmus,
a gazdasági eröszak stb. Mindezek kiszakítják az egyént azokból a társadalmi
csoportosulásokból, amelyek etikai alapon nyújtottak neki hátvédet ; társadalmi
csoportosulás csak két alapon : a politikai vagy gazdasági célok azonossága
alapján történik, amelyek azonban kíméletlenül elgázolják az egyént, amint
gyengének, és elejtik, amint hasznavehetetlennek bizonyul. A társadalom
tehát atomizálódik és az egyenlöség elve a gyakorlatban a legnagyobb egyenlötlenséget
jelenti, a csaléteknek használt szabadságból pedig a többségnek édes-kevés
jut azokkal szemben, akiket vállai fölé emelt (választó helyzete pártkényurakkal
szemben, kisrészvényes helyzete a részvénytársaságban).
Mivel a társadalom fejlödésében nincs ugrás és a jelenben
mindig megtalálhatók a multnak, valamint a jövönek kisebb-nagyobb nyomai,
az alapelvek sem érvényesülhetnek, hogy úgy mondjam, vegyileg tiszta alakban.
A liberalizmus korszakában is meg lehetett találni más társadalomszervezö
alapelveknek nyomait. De ha ezeket lefejtjük, a liberális társadalom váza
feltétlenül úgy tönik fel, amint fentebb jellemeztük. Talán nem volna meddö
kísérlet kimutatni, hogy annak valamely formája a történelemben mindig
megjelenik, valahányszor az emberiség fellendülö korszakba érkezik. Akkor
támad az az érzés, hogy a megkötöttségektöl való felszabadulás jelenti
mindenkinek a legnagyobb boldogulás lehetöségét. És mivel az általános
gazdasági emelkedésböl több vagy kevesebb mindenkinek jut, mindenki helyzete
javul, ami úgy tönik fel, mintha a liberalizmus általajandékozott szabadságnak
volna a következménye. l3izonyos idö mulva aztán az erösek túl sokat kezdenek
lefoglalni a maguk részére. Idöközben a fellendülés természetes elernyedése
is bekövetkezik. Igy a tömegeknél beáll az ellenkezö irányú hangulat, vagyis
az a meggyözödés, hogy a szabadság feláldozása árán kell biztosítani azt
az egyenlöséget, amely a tömegek számára többet, az erösek számára kevesebbet
jelent. Ily módon vélik egyenletesebben elosztani azt, ami a társadalom
rendelkezésére áll és ami tekintettel arra, hogy a fejlödést hanyatlás
váltotta fel - mindig kevesebb lesz. Idövel beáll az egyensúly, ez ismét
az expanzív eröket emeli felszínre és így újból megindul az ellenkezö irányú
fejlödés.
Áttérve már most a kérdésnek tisztán gazdasági vonatkozásaira,
Magyarország szempontjából a legfontosabb az, hogy a mezögazdaságnak a
liberális gazdasági rendszer, illetöleg annak jelenlegi formája, a kapitalizmus,
nem felel meg. Ez a rendszer az ipar és kereskedelem testére van szabva.
A mezögazdaságot is belekényszerítette a fejlödés, de ez most már nem bírta
ki tovább a Prokrusztesz-ágyban : vagy elvérzik, vagy megfullad. A gazdasági
egyensúly megingásának és igy a mai válságnak is ez az alapoka.
2. Vajjon megfelelö orvosszer-e az etatizmus növeléseö
Attól függ, hogy mit értünk utóbbi alatt. A liberalizmus káros következményeinek
egyetlen ellenszere, hogy az atomokat visszahelyezzük a maguk rendszerébe,
mégpedig abba, amelynek etikai elvek is a tengelyét alkotják. Tehát olyan
szervezeteknek kell a tömegmegnyilvánulások helyett átvenniök a társadalom
irányítását, amelyek kellö magaslatról ítélvén, az érdekeket összhangba
tudják hozni. Jelenleg a társadalmon belül a legmagasabb etikai tényezö
a nemzet és a legfelsöbb hatalom, annak szervezete, az állam.. Az érdekek
kiegyenlítése az egész nemzetre kiterjedöleg tehát csak oly módon történhet,
hogy a liberalizmus által elkülönített állami és társadalmi funkciók újból
egyesíttetnek. Vagy a gazdasági és társadalmi élet szervezetei vonulnak
be az államba (korporációs rendszer), vagy az állam szállja meg azokat
(nemzeti szocializmus). Az eredmény nagyjából ugyanaz. Amennyiben ezt etatizmusnak
nevezzük, akkor ez a kivezetö út.
Természetes, hogy valóságos és tartós javuláshoz csak
akkor vezethet, ha valóban fejlödést és nem visszaesést jelent ; vagyis
képes a sajátrendszerébe beilleszteni mindazt, ami a liberalizmusból, illetöleg
a liberalizmusig elért eredményekböl egészségesnek és ma is hasznavehetönek
bizonyult. A gazdasági életben sem fog tehát a kezdeményezés, a szabad
verseny, az egyéni felelösség, a töke és profit stb. szerepe teljesen megszönni,
de a társadalom megfogja találni azokat a szerveket és eljárásokat, amelyekkel
a kinövéseknek elejét veheti.
Utóbbiak közt nagy feladat vár a szövetkezetekre, amelyekre
vonatkozólag ma elmondhatjuk, hogy úttörök voltak a liberalizmus túlzásaival
szemben való ellenállásban, hiszen már egy évszázaddal ezelött megtalálták
azt a szervezési módot, amely a kapitalizmus egészséges elemeit a szolidáris
és tervszerö gazdálkodás szekere elé fogta. Ma sem lehet
jobb megoldást találni, mint keresni a szabad és a kötött gazdasági rendszer
legszerencsésebb kompromisszumát és miután ennek a rendszere a szövetkezeti
gazdálkodás, az állam mellett az fog növekvö jelentöséggel bírni.
3. A szövetkezetek szerepének hangsúlyozása tulajdonképpen
megadja a választ arra is, hogy az etatizmus helyett van-e célszeröbb kivezetö_
út. Helyette nincs, de mellette vannak mások is, mindenekelött a koopera
tizmus. Ez éppúgy gazdasági pendant-ja a politikai korporációnak mint a
parlamentek a tökés társulatoknak a liberalizmus uralma alatt. Az állam
tehát ne törekedjék arra, hogy ahol a gazdasági szabadságot meg kell kötni,
minden feladatot a maga részére foglal le, hanem ellenkezöleg, iparkodjék
azon, hogy az egyének autonóm szervezetei minél jobban kiépüljenek. Arra
természetesen ügyelnie kell, hogy e szervezetek a nemzet eszmei és gazdasági
célkitözéseibe beilleszkedjenek. Bármint nevezzük is e szervezeteket, alapelvük
ugyanaz, ami a szövetkezeteké : a nyereségelv mérséklése a szükségletei
által. Igy tehát a politikai korporációk legtermészetesebb kiegészítöje
a gazdasági kooperáció.
Krisztics Sándor:
A liberalizmus hanyatlása és az állami beavatkozás növekedése,
a világpolitikai zavar mellett a legégetöbb problémája korunknak.
A Magyar Társadalomtudományi Társaság bölcs elnöksége,
amid?n körkérdését formulázta, annak a nemes kötelességnek tett eleget,
hogy a kor centrális problémájának megoldása felé kell irányozva lennie
minden szellemi erönek mindaddig, míg a megoldás tényezöi kellöképpen fel
nem fedetnek.
A liberalizmus hanyatlását a szabad kereseti társadalmi
szerkezetben életben általa lehetövé tett olyan fejlemények idézték elö,
melyek ellen feltétlenül védekeznie kell úgy az állami szervezetnek, mint
az államalkotó társadalom gerincét képezö középosztálynak. A liberalizmus
hibái és hiányai, a liberalizmusnak az etatizmust elömozdító hatásában
nyilvánulnak meg, s ez a hatás több mint hiba, vagy hiányosság. A hibákat
meg lehet javítani, a hiányokat ki lehet küszöbölni, de a hatások ellenhatásokat
szülnek, organikus jellegöek, megérnek és új formákat sarjasztanak.
A liberalizmus szerephez juttatta az állami életben
a nagy tömegeket, egyenlövé tévén az alsóbb osztálybelieket az államban
elöbb vezetö osztályokkal. Amidön e fejlödés eljutott addig, hogy hatásában
tartani kellett. attól, hogy a proletáriátus martalékává válnak a szabadkereseti
társadalmi szerkezet keretében keletkezett óriási kultúrértékek, akkor
az államhatalom erösítésében mutatkozik az egyetlen mód, mellyel gátak
közé lehet szorítani a sötét hullámokat.
Ha a liberalizmus a középosztály pozíciójának kivívása
körül, a rendiség ellen, nagy eredményeket ért el, úgy az egyenlöség irányeszméjének
hirdetésével és érvényre juttatásával az alsóbb társadalmi osztályok megerösödését
oly mértékben mozdította elö alig egy évszázad alatt, hogy ezen társadalmi
rétegek követeléseivel szemben a továbbra is liberális elvek szerint kormányzott
állam már meg nem állhat. Nem lehet a liberalizmus érvényesüléséröl szó
akkor, amidön mind nagyobb tömegek hitvallása lesz a kommunista apostol,
Lenin szava : «A szabadság csak polgári elöítélet».
Amennyiben a liberalizmus a szabad verseny végletekig
való kifejlesztésével valóban elömozdította az emberi haladást, ennek a
szabad versenynek a végletekig való támogatásával és megvédésével nagy
mértékben
Ez járult hozzá a szabad kereseti társadalmi szerkezet
elfajulásához, ahhoz; hogy a kapitalizmus jármába kerüljön az emberiség.
A hatás magának a szabad kereseti társadalmi szerkezetnek a megingása lett,
mely, hogy ne formálódjék át kommunista társadalmi szerkezetté, azt az
államhatalom er?sítésén nyugvó fascizmus, nemzeti szocializmus egyelöre
megakadá· lyozni látszik.
A liberalizmus tette lehetövé a kapitalizmus féktelen
garázdálkodását a középosztálynak és az alsóbb osztályok kispolgári rétegeinek
valóságos kifosztását. Amikor pedig a kapitalizmus soha nem képzelt fölényre
tett szert minden államban, akkor az államok fölé is emelkedett, nemzetközivé
vált. A nemzetközi kapitalizmussal a feltörö nemzeti erök csakis úgy vehetik
fel a küzdelmet, hogy az állami szervezetet igyekeznek kiragadni a nagytöke
öleléséböl. S minthogy egyéni erök a kapitalizmus tényezöivel szembe nem
szállhatnak, magának az államnak az erejét kellett azzal szembe állítani,
ami ugyancsak végét jelenti a liberális politika további érvényesülésének.
A liberalizmus a szabadversenyen nyugvó szabadkereseti
társadalmi szerkezetével szemben állanak az egyén szociális érvényesülésének
biztosságán, annak az államhatalom által való garantálásán nyugvó társadalmi
zerkezetek. Ma az a helyzet, hogy a parlamenti kormányrendszerrel bíró,
s ezért liberális velleitású állam ingadozik, egyenlöre még középen áll,
de találkozó és ütközöpontja ezen két ellentétes törekvésnek. Jellemzö,
hogy ennek az ingadozó államnak az erejét használja ma ki kartelljei és
trösztjei védelmére úgy a kapitalizmus, ami ellene szól a liberalizmusnak,
mint ahogy az egyén szociális érvényesülésének biztonságát is az etatizmusban
látja a szocializmus, ami szintén ellene szól a liberalizmusnak.
A kapitalizmusnak helyes értelemben az a hivatása, hogy
a természet és a munka mellett harmadik termelési tényezöként szerepeljen,
nem úgy, mint a rossz értelemben vett kapitalizmus, amely lelküsmeretlen
sp-i kulációt jelent a tökével és semmiképpen sem annak a termelés érdekében
való felhasználását. Az elöbbi értelemben soha sem lesz mellözhetö a kapitalizmus
és az univerzális célú államban, az etatizmus állapotában is meglesz.
Ki kell azonban véglegesen iktatódnia a társas együttélési
folyamatból a termelési tényezönek nem tekinthetö kapitalizmusnak, melyet
pedig a liberális törvényhozás tett lehetövé, s azután nem tudott, vagy
nem is akart szigorával odahatni, hogy a kapitalizmus visszatartassék antiproduktív,
kiszipolyozó funkcióitól. A kartellek és trösztök létezése igazolja a legjobban
a kapitalizmusnak eltérését eredeti hivatásától és egyetlen értelmét<íl,
hogy a szükséglet kielégítését a leghelyesebbé és a legolesébbá tegye,
mert az utóbbi szempontot megkerülve, sok esetben a szükséglet kielégítést
számosak számára megnehezítette, söt lehetetlenné is tette. A kartellek
és tr<isztök megférnek a liberális állami szervezetben. Már pedig éppen
a kart ullek és trösztök akadályozták meg a liberalizmus szabadversenyt
fenn
tartó alapelvének érvényesülését, miszerint a kereslet
és kinálat törvényéhez alkalmazkodik az átalakulás, mint önmöködö, szabályozó
erö. A kartell és trösztvilágban ez a liberális közgazdasági alaptétel
csödöt mondott. A kartell és tröszt árszabályozás nem felel meg a liberális
követelményeknek. Még kevésbbé az a körülmény, hogy a liberális államnak
magának is árszabályozóként kellett fellépnie. Természetesen kevés sikerrel.
Jellemzö azonban, hogy az etatizmust számosan éppen azért tartják indokoltnak,
s követelik, mert tröszt- és kartellvisszaélések léteznek és egyszeröen
az államra kívánják a kartellek és trösztök szerepét bízni, amikor is elérhetö
lesz, hogy a szükségletkielégítés olcsóbb legyen, de hogy a Ieghelyesebb
Iesz-e, az kérdéses.
Csupán az optimista hiedelem világába tartozik ugyanis
annak az állítása, hogy az egyéni vállalkozás háttérbe szorításával az
univerzális állam boldogabbá fogja tenni az uniformizált egyént. Ez bizonyítva
még nincs. Vezérgondolatként megvalósítására törekedni csak kísérletezést
jelent. Egyelöre az bizonyos, hogy a liberalizmus nagy eredményei, az egyéni
és politikai szabadságjogok érvényre juttatása, s a szabadverseny kialakítása,
úgy, amint az a francia forradalom óta kifejlödött, nem vonták maguk után
az emberi boldogulást, mindenki számára a gazdasági jólét alapjainak megteremtödését.
Sem a klasszikus közgazdaság önmagát szabályozó tökeelmélete, sem a liberális
jogalkotásnak a kapitalizmust szabályozó eddigi rendszerei nem váltak be.
Az elöbbire a kialakuló kapitalizmus nem volt képes, míg az utóbbi az önmagát
szabályozni képtelen kapitalizmusnak lett éppen a megrögzítöje, hibáinak
intézményes fenntartója.
A liberalizmus nem csak azért hanyatlott le, mert érvényesülésének
lehetösége alól mindinkább kicsúszott az ethikai alap, hanem mert nem tudott
annyit nyujtani, dacára az egyén erösítésének, mint amennyi feltétlenül
szükséges ahhoz, hogy minden ember a maga tehetségének és képességének
méltó érvényesülését találja meg a társadalomban. A liberalizmus nem tudott
eleget tenni az igazság társadalmi kategóriájának. Ezen oknál fogva a liberalizmus
alapján kiépülö állami szervezet az egyénre gyakorolt hatásában logikai
tekintetben is a liberalizmus hiányosságának eszmekörét gyökereztette be
a lelkekbe. Amint a kereslet és kínálat szabad érvényesülése nem bizonyult
árszabályozó erönek és árszabályozásnak kellett bekövetkeznie, a liberalizmus
legérzékenyebb pontján kapott sebet a tömegek elött. És ez a seb egyelöre
halálosnak látszik. Innen van az, hogy liberális eszmékre mind nehezebb
erös pártokat felépíteni.
Az etatizmus viszont még nem találta meg az árszabályozásnak
a normáját. Ezért nem lehet az etatizmust sem vakon követni.
A középkor teljesen megkötött gazdasági rendszerét a
liberalizmus teljes gazdasági szabadsága váltotta fel. A két ellentétböl
a szintézis vala
mely tervszerö gazdálkodásban keresendö, melynek irányítója
azonban nm a magánvállalkozási szellem, hanem az állami omnipotencia lesz.
A liberalizmus háttérbe szorulása maga után vonta a
demokratikus intézmények átalakulásának a szükségességét. Ennek tárgyalása
azonban messze vezetne. Egy körülményt azonban különösképpen ki kell emelni.
A liberalizmus hanyatlásának hatását a szocializmusra, mert az szinte váIasztóvíz
erejö. Míg a liberalizmus fénykorában a demokratikus intézmények kifejlesztésének
követelésében a fötényezö a szocializmus volt, addig, amint a liberalizmus
tömegmozgalmi értelemben megingott, a szocializmus is levetette álarcát
és az alsó néposztály diktatúrájának követö· lésével az univerzális állam
végletekbe menö formáját tözte ki leplezetlen célj ául.
A szocializmusnak nemzetinek nevezett iránya ugyancsak
egyoldalú osztályuralomra törekszik, csakhogy az alsóbb néposztályok diktatúráját
nemzeti színbe öltözteti. A nemzetköziségröl lemondván, viszont a sovinlzmusnak
minden árnyoldalát viseli magán.
Ha a szabadság fogalmi körének átalakulását is tekintetbe
vesszük, úgy még élesebben rajzolódik ki a liberalizmus hatásaként keletkezö
ellenhatások képe. Az univerzalizmus eszmekörében a szabadság is mást jelent,
mint ahogy a liberalizmus annyi forradalom nyomán azt formulázta. Az egyéni
szabadság értéktelen tantusz. A szabadság az egyénnek, mint állami szervnek
az összességnek, a nemzetnek való szolgálásában áll. Az univerzalizmus
eszmekörében csak politikai szabadság van, amely az egyén állami szerviségéböl
folyik és az összességnek való szolgálat kötelességében nyilvánul meg.
Van igazság ennek azirányú indokolásában, hogy az ember jelleme nemcsak
az egyéni szabadság által fejlödik, hanem az önmérséklet és az engedelmesség
által is.
Természetes, hogy a szabadság ilyetén értelmezése mellett
az etatizmus számára megteremtödött az alap. Amit liberális felfogás szerint
elképzelni nem lehetett, az valóra vált éppen a liberalizmusba vetett hit
megingása folytán.
Ha a magyar helyzetre is tekintettel kívánunk lenni,
úgy Magyarországon a liberalizmus eszmevilágának egészen speciális alakulásával
állunk szemben.
magyar liberalizmus a magyar nemesség nagyszerö áldozatkészségéböl
virágzott ki, a jobbágy felszabadítás tényében, s az I848-i törvények tartalmában.
Az egyén erösítése a nemzet erösítését jelentette ekkor, s a magyar liberalizmus
a nemzet erösítésének a feltétele mellett hozta létre kezdetben a maga
alkotásait. A liberalizmus Magyarországon a nemzet felszabadulásának a
tényével az idegen uralom alól lett a kormányzás alapelvévé és általa illeszkedett
be nemzetünk a Nyugat civilizált államainak sorába. A haladásnak az a szolgálata,
mely az egész világon jellemezte a liberális politikát, a magyar nemzetet
is a haladás minden áldásában részesítette, mondhatni megerösítette a nemzetet
a jövendö ezredév számára. Ha az osztrák elnyomás és a függetlenségi harc
elvesztése után nem a liberalizmus politikájának érvényesülése következik,
akkor a magyar nemzet végpusztulása elé nem állíttatott volna akadály,
a költö énekelte nagy sír valóban megnyílt volna számunkra, melyet a liberalizmus
nyomán haladottabb népek vettek volna körül anélkül, hogy szemükben gyászkönny
ült volna. A liberális politika megmentette a magyar nemzetet, de amikor
a megmentett erö megtartásáról van szó és mint az egész világon, a liberalizmus
elöidézte haladás gyümölcseit kívánjuk megtartani, akkor nálunk is számolni
kell ezen értékek különös megtartási módozataival, ha máskép nem, úgy az
államhatalom növelésével, az egyéni szabadság korlátozásával, az állami
beavatkozás folytonos kiterjesztésével.
Befejezésül legyen szabad ama felfogásomnak kifejezést
adni, hogy a liberalizmus és étatizmus között való választás problémájának
megoldása az egyén és tömeg közötti viszony örök tragédiájából folyik,
melynek számos felvonása volt és lesz még, mindegyik egy-egy korszakos
próbálkozást jelentvén.
Az etatizmusnak magának számos alakját és kialakulási
módját dolgozták ki eddig, hogy úgy mondjam a Liberalizmus bastaydizálása
formájában. Megérdemelné a mélyebben való foglalkozást különösen Wiese
professzor neoliberalizmusa, Pesch professzor S. J. szolidarizmusa. A magam
részéröl, mély meggyözödéssel, a megoldást legszívesebben a Rerum Novarum
enciklika keresztényszocialista programmjában keresem. Álláspontom indokolására
csak egészen röviden azt hozom fel, hogy az eddig javasolt elméleti megoldásokban,
de az olasz fascizmus és német nemzeti szocializmus példáiban is egyformán
fellelhetö a közérdek elötérbe tolásának követelménye az egyéni érdekkel
szemben. De sem a neoliberalizmus, sem a szolidarizmus nem adnak pontos
mértéket arra nézve, hogy amit az egyestöl elvesznek, azt mikép és mily
formában adja az állam vissza. A fascizmus és nemzeti szocializmus jövöje
is éppen a kiegyenlítés normájának a megtalálásától és helyes alkalmazásától
függ. A keresztény szocializmus a közérdek érvényesülésének elismerése
mellett valláserkölcsi alapon, minden, keresztény mindennapi imádságából,
a «Miatyánk»-ból veszi az egyén és köz közötti kiegyenlítés normáját, úgy
magyarázván az ima ama tételét hogy ,<mindennapi kenyerünket add' meg
nékünk ma», hogy mindenki számára a neki járó kenyér legyen megadva, nem
egyforma finom, s nem egyforma darabban, hanem kinek-kinek érdeme szerint
valóan ; de elégedjék is meg az ember a neki jutóval, ne igyekezzék élete
célját a vagyonszerzésben találni csupán. A keresztény szocializmus a szabadkereseti
társadalmi szerkezettel megfér, és a leghumánusabban képes letörni a liberalizmus
kinövéseit. XIII. Leó pápa különösen arra figyelmeztetett, hogy a vagyonosok
önmegtagadás és jótékonyság által mozdítsák elö a társadalmi békét, az
alsóbb néposztályba tartozókról való gondoskodás pedig
az állam feladatává tétessék, az állam támogassa a munkást,
hogy bére megfelel? legyen védje az egészségét, segítse a családját.
A szabadkereseti társadalmi szerkezet megnemesbítését
kívánja 1 keresztény szocializmus elérni. A jelenkorban ezért az ezirányú
megoldásnak vannak a legnagyobb kilátásai az egyetemes emberi boldogulás
valóra váltása körül.
Neubauer Gyula:
A világ mai gazdasági és egyéb nehézségei egy-két föokra,
vagy számos apró okra vezethetök vissza. Azok között, akik hajlandók egy
kimagasló okot megjelölni, szintén vannak ellentétes táborok. Igy állanak
egymással szemben a liberalizmus ellenségei és a liberalizmus barátai,
vagyis azok, akik a bajokat annak tulajdonítják, hogy liberalizmus volt
vagy még van és azok, akik a bajokat annak tulajdonítják, hogy liberálizmus
már nincs, hanem inteyvecioizynus van. Nem szabad feltenni, hogy ellentét
áll fenn a liberálisok és az intervencionisták (étatisták) céljai között.
Ha úgy a liberális, mint az étatista csak egyéni céljait követi, akkor
egyiknek sincs igaza és egyik elv sem volna fenntartható, ha nem tudná
a közérdeket maga mellett tanuságúl felhívni. Csak abból szabad kiindulni,
hogy úgy a liberalizmus, mint az étazízmus a köz érdekében alkalmazott
társadalomrendezö elv gyanánt kíván fellépni s azt kell eldönteni, hogy
egyikük is, másikuk is mint közérdekö társadalomrendezö elv mennyire használható.
Próbáljuk meg kiindulóban a liberalizmus igazi elgondolását
magunk elé idézni. A liberalizmus az embereknek a létért való küzdelmét
úgy tekinti, mint egy sportmérközést, amelyben mindenki egyenlö feltételek
mellett résztvehet és a versenyzök legjobbika gyöz. A verseny nem folyik
le szabályok nélkül és a fair lay megkívánja, hogy a szabályokat a versenyzök
mindegyike szigorúan megtartsa. A verseny nem egyszeri mérközésböl áll,hanem
folyvást megismétlödik. A gy(öztes nem pihenhet a babérain és a vesztes
nem veszti el egy verességgel összes chance-ait. A nemes versengés kifejleszti
az egyéni képességeket és létrehozza a legkiválóbb eredményeket. A versengés
felügyeleti hatóságának nincs más feladata, minthogy a fair play, a versenyszabályok
megtartása fölött örködjék. A nemes versen-gés eredménye, hogy mindenki
legjobb képességei kifejlödnek és mindenkia legnagyobb teljesítményekre
szoríttatik. Nemcsak a legkiválóbb egyéni.eredménynek, hanem az összesség
eredményeinek is a legnagyobbaknak kell tehát lenniök.A köznek csak az
lehet ártalmára, ami a fair play-t veszélyezteti. 'Ez pedig kétféle lehet.
A versenyz?k kijátszhatják úgy a szabályokat, hogya szabálysértés megtorlatlanul
marad, s?t a szabálysértésb?l jogtalan el?-nyük származhatik, vagy pedig
a felügyeleti hatóság elfogultan és részre- ,hajlóan kezeli a szabályokat.
Az els? a liberalizmus hibája, ami a szabályokszigorítására vezethet, de
egyben olyan agyonszabályozást okozhat, ami megbéníthatja a verseny menetét.
Ez utóbbi pedig már az étatizmus jószán-dékú hibája. A második, a szabályok
részrehajló kezelése, a kiválót elkedvet-leníti, a kevésbbé kiválót elkényebnesíti.
Ez az étatizmus rosszhiszemú híbája. Az etatizmus jószándékú hibája szokott
elöfordulni a szociális állami intervencióban, az etatizmus rosszhiszemö
hibája jelentkezik a politikai állami intervencióban. A kérdés most már
az, hogy a liberalizmus egy hibája, vagy az etatizmus két hibája a nagyobb-e.
Az egyik oldalon a.fair play szabályainak kijátszása, a másik oldalon pedig
a bürokratizmus és a.protekcionizmus jelentkezik. Nem új forma, hanem csak
az utóbbi kett? válfaja a militarizmus, vagyis a közéletnek katonai elvek
szerint vald agyonszabályozása. Ezekben az általános fejtegetésekben már
benne rejlik a felelet a ,felvetett elsö két kérdésre. II. kérdés : miben
állanak a liberalizmus hibái és hiánya felelet : abban, hogy a fair play
szabályainak megtartására, a szabá-lyok kijátszásának megakadályozására
nincs garancia. '2. kérdés : megfelel? orvosszer-e a bajok ellen az etatizmus
növeléseö'Felelet : nem, mert bürokratizmusra és protekcionizmusra vezet,,illetve
az etatizmus ez utóbbiak ellen semmi komoly garanciát nyujtani.nem képes.Már
a harmadik kérdésre nem lehet ilyen egyszeröen feleletet adni.Mert ugyan
min? más utakat láthatnánk aktuálisan célravezetöbbeknek a liberalizmus
hibáinak és hiányainak kiküszöbölésére El?ször aktualitás nélkül próbálunk
felelni. A liberális társadalmi rend önmagában nem alkalmas saját hibáinak
és hiányainak kiküszöbölé-sére. De legalább is alkalmasabbá teheti egy
egészségesebb és erkölcsösebb közszellem. Ez az egyik lehetöség, amit nem
lehet egyszeröen tagadni, ha például az angol társadalmat akár csak a magyar
társadalommal is összehasonlítjuk. Ha pedig a liberalizmus mégis korrekcióra
szorul, nem kell mindjárt az ellenékez végletbe, az etatizmusba esni, aminek
más értelmet adni nem tudunk, mint azt, hogy legalább is az állami beavatkozás
túlsúlyát jelenti. Maga az állami beavatkozás szüksége aligha vitatható,
de nem kell mindjárt azt hinni, hogy az eredménytelen állami beavatkozást
annak fokozása jóváteheti, mert sokkal természetesebb azt feltételeznünk,
hogy ezzel csak az eredménytelenséget fokozzuk. Nem a beavatkozás mércékében,
hanem annak módjában és iyányában kell a problémát keresnünk.
Aktuálisan úgy látjuk, hogy a mai világhelyzet megítélésében
a liberálisoknak és az intervencionistáknak egyaránt igazuk van, ami ese.k
úgy lehetséges, hogy a világszerte tobzódó étatizmus nem volt képes a Iiberalizmus
hibáinak és hiányainak kiküszöbölésére, ugyanakkor azonban a maga bürokratikus
és protekcionista szellemével a liberalizmus elönyeit is tönkretette, úgyhogy
ma a liberalizmus és etatizmus hibáit és hiknyal egyidejöleg érezzük. Lehet,
hogy ebböl a kettös rosszból egyidövel valami jó is fog kinöni. Az olasz,
német, amerikai és orosz kísérlet termelhet jó eredményt is. Ezt azonban
ma még senki emberfia nem tudhatja. Amit ma láthatunk és tudunk, az csak
annyi, hogy a mai helyzet elmérgesedésében legalább annyi része van az
etatizmus túltengésének, mint a liberalizmusnak.
Némethy Imre:
Z. A liberalizmus nagy hibája az, hogy a nemzet rovására
az egyénböl és az egyének szabad versenyéböl indul ki. Másik nagy hibája,
hogy túlságosan elötérbe állítja a gazdasági szempontot. Sem gazdasági,
sem más téren a szabad verseny nem szolgálhatja a kívánatos mértékben a
legkülönb egyéniségek érvényesülését, mert irányító eszméje emberek és
vagyon mennyisége, elegendö figyelem nélkül az ettöl független értékre
és éljai is ehhez igazodnak. Ilyen kiindulópont tette beteggé a liberális
gazdasági rendszert, amelyben az a döntö kérdés, hogy munkában és tökében
pusztán mennyiségi szempontból elegendö mértékben erös vállalkozó megtalálja-e
az elegendö számú fogyasztót. De hasonló okból és módon beteg a liberális
politikai demokrácia is, amely csak a számszeröen kifejezett többségi akarattal
számol. A liberalizmusban a szociális, möveltségi, nemzeti s vallási élet
területe tulajdonképpen szoros függvénye a gazdasági és a puszta többségi
elvre alapított politikai szempontnak.
A liberális állam hibái az elmondottakból önként következnek.
A nemzet elhanyagolásával az egyént és ezt is nagyrészt csupán számszeröen
és gazdasági szempontból nézi ; elhalt és ezután megszületö nemzedékekkel
a liberális felfogás és ennek keretében a liberális állam alig törödik
és nagyon háttérbe állítja a koránál vagy törödöttségénél fogva nem teljes
cselekvés munkaképességö embert is. Az utóbb említettek háttérbeállitása
a liberális felfogásnak éppúgy eredményévé válik, mint az átlagnál különbek
háttérbeszorulása. Az átlagon akár saját hibájukból, akár pedig saját hibájukon
kivül alul maradók a liberális felfogás alapeszméjét alkotó szabad verseny
következtében nem érvényesülhetnek igazságos mértékben, mert ezt testi
vagy szellemi képességeiknek az átlagosnál nagyobb hiánya szükségképpen
megakadályozza. Az átlagos mértéket meghaladó értékö ember értéktöbblete
pedig az átlagosak nagy számbeli tömegének arányában úgy szétforgácsolódik,
hogy sem az egyes emberi kiválóságnak, sem a közösségnek nem lehet méltó
haszna az átlagon felül levök kiválóságából.
A liberális társadalom tehát végeredményben az átlagosak
társadalma és még ebben a megjelenésében is mértékegységéböl hiányzik a
szellemi, erkölcsi, vallási arányos összetevö. Felépítése az egyesekböl
jön létre ; nem enged igazi teret a nemzetnek, mert nem számol azzal a
szükséges mértékben, hogy a nemzetben elhalt, élö és jövendöbeli nemzedékek
nem újból szétválasztható, hanem önálló egységre vezetö módon egyesülnek.
2. Az etatizmus fejlesztését válságos idökben sokszor
nem lehet elkerülni, de ebben nem szabad ideális célt látni. Nagyon hibás
az a felfogás, amely minden kérdés megoldását az államtól várja ; ilyen
felfogás helytelenségére nagy nyomatékkal figyelmeztet bennünket az a tény,
hogy az állampolgárok közszolgáltatásainak terhei majdnem mindenütt az
alig elviselhetöség mértékéig megduzzadtak. Az állampolgárok túlterhelése
adókkal és más közszolgáltatásokkal ezek vállalkozása megbénításával és
ezen az úton közvetve az állam elvállalt feladatai teljesítésének a meghiúsulásával
fenyeget ; de az állam azért sem válhatik nagyüzemmé olyan értelemben,
hogy a legkülönbözöbb feladatokat magára vállalja, mert ilyen megoldásban
elveszne a feltétlenül szükséges egyéni kezdeményezés értéke, az áttekinthetöség
hiányában meghiúsulna a nemzeti életnek az az irányítása, amelyet az államtól
várunk és nem egy esetben maradnának papiroson a legszebb tervek is.
3. Az út, amelyet követnünk kell, csak az lehet, amely
az államon belül intézményesen és a nemzet elhivatottságának tudatában
biztosítja az egyeseknek a lehetö legeredményesebb együttmöködést i. egymás
közt és 2. az állam orgánumaival. A fasiszta felfogás szerint az állam
a nemzeti élet létrehozója és irányítója és nem a nemzet az, amelyik a
maga céljainak megvalósítása érdekében megalkotja az államot. Nem látom
alapvetö jelentöségönek a most tárgyalt kérdések szempontjából arról vitatkozni,
hogy ez vagy a megfordítottja-e a helyes felfogás. Kérdésünk szemszögéböl
a hangsúly azon van, hogy az állam a nemzeti egyéniség lehetö legteljesebb
érvényesülésének biztosítására hivatott és köteles. Ebben a feladatában
nem felejtheti el, hogy a nemzetet nem csak az élö nemzedék, hanem ennek
elödjei és utódjai ís alkotják. A mult nem lehet az állam vagy az egyén
korlátja abban, hogy a nemzet helyesen felismert aktuális érdekét szolgálja
; el sem lehet képzelni azonban, hogy értékes történelmi multtal bíró nem
zet aktuális 'érdeke az e1m5lt idókkel való organikus
kapcsolat megszakítása lehessen. De az elöbb elmondottakból az is következik,
hogy a nemzet érdekeinek aktuális helyes szolgálata csak az lehet, amely
az ezután következö nemzedékeket legalább olyan mértékben veszi számba,
mint a ma élö nemzedéket.
A helyesen feltett kérdés tehát ez : milyen módszerek
és eszközök alkalmazásával lehet a nemzet javát multjához méltóan és egymást
követö nemzedékeket meghaladó távoli idökig a lehetö legkielégítöbb és
az emberiségre legértékesebb módon szolgálni
Magyar szempontból mindenekelött a területi revízió
kérdését kel1 teljesen világosan látni, abban a tekintetben, hogyan lehet
a várt és kívánt új határok között élö társadalom egészének és minden rétegének
a mainá1 lényegesen jobb möveltségi, gazdasági, jóléti és a népi egyéniségnek
a legjobban megfelelö helyzetet biztosítani és ekként az egész emberiségnek
jó szolgálatot tenni.
Ha a kérdést nem kizárólag magyar, de általános elvi
szempontból nézzük, úgy a következökre kell gondolnunk :
Az emberi haladást minden nemzet egyénisége legértékesebb
vonásainak kifejlesztése és érvényesítése útján köteles szolgálni. Ez a
szolgálat az államra és annak polgáraira egyaránt vár. Az állam ne kívánjon
polgárainak tevékenységébe mindenáron beavatkozni, de ne féljen a beavatkozástól
ott, ahol a nemzet egyéniségének érvényesítése, gyengébbek védelme és tehetségek
érvényesülésének érdeke ezt megköveteli. Államban és polgáraiban egyaránt
határozott tudat kell a nemzet célja felöl ezt elsösorban nevelés útján
kell kifejleszteni, de-a cél jóságának és helyességének világos ismeretétöl
feltételezetten - adott esetekben a kényszer útján irányítás is helyes
és szükséges. Nem elegendö, ha a most említett céltudat csak általános
; gondos szociográfiai megismerés alapján annak az életviszonyok apró részleteire
is ki kell terjedni. Ilyen megismerés alapján tisztában kell lenni az államon
belül érvényesülö minden köz- és magántevékenység helyes egyensúlyával
és az egyensúlyi zavarok megakadályozása vagy megszüntetése érdekében irányítóan
kell az államnak beavatkozni. Az egyensúlyi zavar mértéke szabja meg a
beavatkozás mértékét. Az említett zavarok bekövetkezésének a legjobban
azzal lehet elejét venni, ha a nemzet hivatására vonatkozó szolidaritás
tudatát sikerült az állampolgárokban kifejleszteni. Ezért elsösorban az
szükséges, hogy az állam intézményei a fentebb részletezett szolidarításnak
kialakítását és fenntartását szolgálják. Egyensúlyi zavarok esetén elöször
is a szolidarítást szolgáló intézményt kell alkalmazásba venni, illetöleg
ennek tökéletesítésére kell törekedni és csak akkor, ha ez adott esetben
nem elegendö, kell ezen túlmenö olyan intézkedést tenni, amely mélyebb
beavatkozással jár az egyesek életviszonyai szempontjából.
Tóth Béla (Genf) :
Ami a liberalizmus kérdését aktuálissá teszi, az kétségtelenül
a kapitalista világrendben mutatkozó anarchia. Hogy társadalmi és politikai
intézményeink elkerülhetetlen reformjáról ma annyi szó esik, az onnan van,
hogy a gazdasági élet területéröl átharapódzó zürzavar velük szemben is
új állásfoglalásra kényszerít.
Nem lévén szakértö, nem érzek hivatottságot arra, hogy
a bajt gyökereiben vizsgáljam. Mint annyi más elfogulatlan szemlélöje az
eseményeknek, csupán arra szorítkozom, hogy elfogadom az önként adódó konkluziót
: a gazdasági szabad verseny liberális elve egyetemes emberi érdekek sérelme
nélkül nem tartható fenn továbbra.
A laissez faire elvének feladása azonban oly közelröl
érinti a társadalomban-élés tényéröl és jelentöségéröl vallott hagyományos
felfogást, hogy nem árt szemügyre vennünk, mennyire egyeztethetö össze
e lépésünk az egyéniség megbecsülésére alapozott individualista világnézettel.
Mindenekelött azt a kérdést kell felvetnünk, hogy a gazdasági tevékenységeknek
kollektív szempontok alá való rendelése valóban oly súlyos korlátozását
jelenti-e az «emberi jogok» forradalmi koncepciójából folyó egyéni szabadságnak
A szabadság feltétlenül egyik legbecsesebb vívmánya az emberi haladásnak,
terjedelmét illetöleg azonban a legtöbben illúziókban ringatják magukat.
Minél szervezettebb ugyanis egy társadalom, annál sokrétöbb az ellenörzés,
mely környezetünkre kiható ténykedéseinket megfelelöileg kanalizálja. A
jogi tilalmazásnak és hatalmi kényszernek megszámlálhatatlan formái és
eszközei szabnak határt az önkénynek. Próbálja csak meg valaki adót nem
fizetni, vélt vagy való sérelmeit maga intézni el ellenfeleivel, kibujni
honvédelmi kötelezettségei alól, vagy csak éppen útlevél nélkül hagyni
el az országot . . . Egyébként a ránk nehezedö törvényes kötelmek a közösséghez
való tartozásnak olyan visszterhei, mikkel személy- és vagyonbiztonságunkat
fizetjük meg. Röviden, egyéni életünk anyagi kerete már amúgy is annyira
meg van rendszabályozva, hogy a köz
rdekt! baavatkozásrrak a termelés és jövedelemelosztás
területén való hatékonyabb gyakorlása tulajdonkép csak egy további lépés
volna a társadalmi ellenörzés ösrégi útján.
Melyik hát a szabadságjogoknak az a rezervált területe,
ahová az állami korlátozás nem hatolhat be anélkül, hogy összeütközésbe
ne kerületin emberi öntudatunkkal és azon elfojthatatlan igényünkkel, hogy
szellemi és erkölcsi képességeink kifejlesztésében mások meg ne akadályozhassanak
Az anyagi érdekek kényszerö ütközésének puszta ténye is arra utal, hogy
a mesterséges korlátozás csupán lelkiismereti életünk és a világhoz való
szubjektív vonatkozásaink körében jogosulatlan, s ennyiben a külsö beavatkozásnak
tulajdonkép az emberi hivatásról és a társadalom céljáról alkotott ethikai
meggyözödéseink szabnak határt. Nos, ez utóbbi szempontból a liberalizmus
még nem tekinthetö teljesen hasznavehetetlen értékmérönek.
Mint világnézet, a liberalizmus - a kereszténységnek
spirituálisabb emberszemlélete mellett - az emberi méltóság humanisztikus-individualista
ideáljának kifejezöje és szerves fejleménye egy több évszázados ideológiai
fejlödésnek, mely az ember szellemi és anyagi emancipációjának jegyében
folyt le és még folyik ma is. Hogy csak a lényegesnél maradjunk, ennek
az evoluciónak a vívmányai közé tartozik mindenfajta dogmatizmusnak az
egyéni vizsgálódás és kritika jogán elért áttörése, másfelöl meg az emberi
egyenlöség elvével való feloldása a legkülönfélébb elöjogokon vagy elöitéleteken
nyugvó társadalmi megkötöttségnek. A liberalizmus e szubjektívnek nevezhetö
oldala mellett az a másik, mely az emberek anyagi boldogulására szolgáló
intézményekben összegezödik, nem több puszta esetlegességnél, mivel nyilvánvaló,
hogy valamely cél elérésére alkalmatlannak bizonyult eszközt bátran felcserélhetünk
anélkül, hogy ezzel eredeti törekvéseinktöl eltérnénk. A szabad versenyes
kapitalizmus arra a sorsra kerülvén, hogy mint rendeltetésének meg nem
felelöt átszereljék, nem elkerülhetetlenül szükséges, hogy egyidejöleg
lemondjunk liberális világnézetünk néhány sarkalatos elvéröl is. Igy ha
a tapasztalás azt igazolja, hogy a közösség anyagi érdekeinek okszerö védelme
a javak termelésének és elosztásának társadalmi megszervezését igényli,
a szervezés célkitözéseinek azért természetesen meg kell tartaniuk az ethikai
igazolhatóság jellegét is, ami annyiban tér el a pusztán utilitárius szemponttól,
amennyire a külsöleges jólét növekedése különbözik az ember belsö értékének
és méltóságtudatának emelkedésétöl. Nem szabad ugyanis elfelejtenünk, hogy
termelöi és fogyasztói mivoltunknak minden szisztematizálása mellett végeredményben
a civilizált társadalomban való élés célja nem lehet más, mint a bennünk
rejlö humánum magasabbrendövé tétele.
Épp ezért lehetetlennek tartom, hogy a szabadelvö álláspontot
feladjuk az egyén olyan szellemi és morális megnyilatkozásaival szemben,
mint a sajtó, irodalom és a véleménynyilvánításnak bármely más formája,
a tudomány, vallás, mövészet, söt a tanítás is - bár ez utóbbi mindinkább
az 4llami feladatok sorába ékelödve ma már nehezen tudja
megóvni függet- lenségét akár az egyetemi fokon is. Valójában az anyaginak
és a spirituális- humanisztikusnak az éles elválasztása kell, hogy alkossa
azt a határvonalat, melyen túl az állam - még ha teljesen demokratikusan
van is felépítve - nem avatkozhat bele az egyén és a csoportok életébe.
Törhetetlen a köz- hatalom tekintélyével védett minden olyan tan, mely
nem állja ki az ellen- véleményt s annak terjesztését. Az a társadalmi
rend, melyet csak a gon- dolatszabadságon elkövetett er?szak árán sikerül
megóvni a felborulástól , nem éri meg, hogy fenntartsák. A közrend és társadalmi
béke meg?rzésére hivatott hatalmi szerveknek az a feladatuk, hogy lehetetlenné
tegyék az er?szak alkalmazását, nem pedig az, hogy a meggy?zés és felvilágosítás
békés eszközeivel szemben maguk folyamodjanak az er?szakhoz. A több- ség
véleményét?l eltér?leg vélekedni még nem jelent tévedést, legfeljebb haerezist,
amit üldözni esetleg mindennél nagyobb hiba, mivel hogy mi az igazság,
azt nem az emberek, hanem csak a tények dönthetik el. S alig szorul bizonyításra,
hogy a közgondolkozás kialakítása terén a kényszer alkalmazása mindig gyanús
s legtöbbször a közérdek meghamisításához vezet. A szellemi élet és a véleményszabadság
bármilyen feszélyezése elleni tiltakozás különben egyetlen próbaköve a
liberális világszemléletnek, mivel a politikai liberalizmus vagy amit vele
azonosítanak : a demokrácia sem más, mint annak biztosítása, hogy minden
polgár szabadon fejezhesse ki közdolgokban vallott felfogását. Emellett
szinte másodrendö kérdés, hogy a népképviseleti rendszernek vagy éppen
a gazdasági berendezkedésnek milyen konkrét formája az, amely legkielégít?bb
módon juttatja érvényre az egyéni érdekek szükséges koordinációját. A lényeges
- ismétlem - az , hogy az intézmények és módszerek természetes evoluciója
és változásai mindenkor a közösség tagjainak magasabb emberi szintre való
emelését szolgálják. Lényegében a liberális életlátásnak ez az önkéntelenül
anthro- pocentrikus jellege teszi lehet?vé a haladást, mivel bármely forradalmi
újitásnak egy új embertípus kialakulása az elözménye, viszont minden forradalom
tapasztalás szerint arra törekszik, hogy a méhében hordott emberideált
tegye általánossá. A történelem a maga egészében nem is egyéb, mint egy
folyton tartó pedagógiai er?feszítés. Talán mondanom is felesleges, hogy
a fenti szempontok megvalósftá- sát csak demokratikus szellem? társadalmakban
látom lehetségesnek. Demokrácia alatt természetesen nem az az ál-parlamentárizmus
értened, mely a mandátumszerzés normális eszközének tekinti az eröszak,
korrupció és félrevezetés furcsa szentháromságát, ami annál könnyebben
elfordul, mivel a kormánygépezet bizonyos alkotmányos látszatok megóvása
mellett, gyakran maga is kisajátítható egy szökebb csoportérdek javára.
A demok- rácia fogalma a nép teljességének érdekében s annak közvetlen
részvételével m?köd? államéletet tételez fel, azaz a legszélesebb értelemben
vett szoli-
. .. darizmwt aL emberi értékek oly hierarchiájával,
mely elég rugalmasa ahhoz, hogy áttörje az osztállyá merevülni kész «szerencsés
utbdoko ellenállását. Magától értetödik, hogy a népuralomnak ilyen koncepciója
mellett gazdasági reform dolgában mi sem volna ideálisabb, mint a vagyonban
mutatkozó végleteknek a középvonal táján való egymáshoz közelítése, ami
az alul levöknek felemelésével kiküszöbölné azt a roppant szociális távolságot,
mely ma annyi fenyegetö feszültségnek a szülöoka. A felemelkedés anyagi
feltételeinek megteremtésével karöltve kell azután kiépülnie a közoktatás
olyan rendszerének, mely a szelekció megszigorítása mellett mindenki számára
egyforma lehetöséget nyujt a legalsó foktól a legfelsökig jutásra, ezzel
is elösegítvén a társadalom alkotó elemeinek egészségesebb körforgását.
Az itt hangoztatott kívánalmak ma, mikor a liberális
világfelfogás válságáról szokás beszélni, esetleg túl naivaknak fognak
tetszeni, annyival is inkább, mivel semmiben sem különböznek a szabadelvöség
ifjúkorában megfogalmazott aspirációktól. De talán ép ez bizonyítja, hogy
a demokrácia még nem töltötte be teljesen hivatását, csak új gazdasági
alapra kell helyezkednie. Amint egykor a feudális rend a korlátlan hatalom
attribútumaival felruházott földvagyonban gyökerezett, úgy lett a polgári
demokrácia hatalmi apparátusának hordozója, de egyben kitartottja is, a
töke. A fejlödés elkövetkezö szakaszában a bevezetendö reformoknak nyilván
az lesz a feladata, hogy a vagyoni privilégiumok túltengö védelmét lebontva,
fokozottabb hangsúlyhoz juttassák a munkának jogszerzö jellegét, mint amely
egyetlen igazságos értékméröje lehet azoknak az elönyöknek, mik az egyeseket
a társadalommal szemben megilletik. A termelés rohamos mechanizálódása
és szervezésének mind bonyolultabbá váló feladatai révén a munka ma inkább,
mint valaha a töke szerény függvényének szerepében jelentkezik. A szociálpolitika
az ebböl származó bajoknak inkább kendözésére, semmint kürtására van beállítva,
holott nyilvánvaló hivatása egy olyan munkajognak a kiépítése lenne, mely
a társadalom minden hasznos tagjának méltányosabb részesedést biztost a
nemzeti jövedelem egészéböl. Ma ott tartunk, hogy a tulajdonjog szentségének
nevében folytatott állandó vagyonjogi excessusoknak vagyunk a tanúi, mert
ugyan mi másnak nevezhetnök azt a rendszert, mely a tökehaszon biztosítása
érdekében javakat és emberi existenciákat tesz tönkre s a termelésben résztvevö
tényezök egymáshoz való viszonyát odafejlesztette, hogy az emberi munkaerö
már szinte értéktelenné lett, a töke azonban kamathoz való jogát csorbítatlanul
fenntartja.
Igazságtalanok lennénk azonban, ha korunk bajait kizárólag
a fennálló gazdasági rend számlájára akarnók írni. Amennyire rombolónak
bizonyult a szabad verseny hódító morálja szociális vonatkozásban, époly
vészthozónak kell tekintenünk a nacionalista imperializmus uralmát a nemzetközi
kapcsolatok területén. Kapitalista önzés és zsákmányéhes nacionalista gög
különben a vadászösztönnek ugyanabból a részegítö forrásából táplálkoznak
s mindkettönek ellenszere esak egy kinek-kinek bírvágyát jogos keretek
közé szorító s az egyetemes érdekeket tiszteletbentartó új gazdasági rendszer
lehet. Nemzetek közötti viszonylatban tehát az orvoslás módja tökéletesen
ugyanaz, mint amelyet a társadalom szervezetének szanálása szempontjából
találtunk szükségesnek : minden vonalon szétválasztani a gazdasági eröforrások
és termelöi tényezök felett való rendelkezés hatalmi szférájától a kulturális
javaknak alturisztikus rendeltetésö gesztióját. S míg az elsöre az egymást
keresztezö törekvések kiegyensúlyozása végett fokozatosan ki kell terjeszteni
bizonyos nemzetközi szabályok érvényét, a második megtartandó a nemzeti
önrendelkezés szuverén jog' körében. A ma már szinte megoldhatatlan konfliktusokba
bonyolódott érdekeknek csupán ilyen tagolása árán remélhetjük, hogy valamikor
helyreállíthatjuk a társadalmi osztályok és népek annyira kfvánatos harmóniáját.